همیشه هم وجود آب نشان دهنده حیات و زندگی نیست

به گزارش هیو بلاگ، بالاخره دانشمندان مکانی را روی زمین پیدا کردند که با وجود داشتن آب مایع، اما هیچ زندگی در آنجا وجود ندارد.

همیشه هم وجود آب نشان دهنده حیات و زندگی نیست

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، درسال های اخیر تحقیقات درباره موجوداتی که در شرایط سخت زندگی می کنند باعث جلب توجه زیست ستاره شناسان (astrobiologists) شد. کشف اشکال زندگی در بعضی از محیط های سخت کره زمین به شکل گیری تفکر ما درباره زندگی ماوراءالطبیعه کمک کرده است. زندگی در جهان های دیگر ممکن است شرایط ملایم و متعادلی که در زمین به آن نیاز است را نداشته باشد.

جستجو برای زندگی و سکونت در دیگر سیارات و ماه، روی وجود آب مایع و در یک مورد هیدروکربن مایع، تمرکز کرده است. این بدیهی است که سلول ها برای انجام فعالیت های خودشان به مایع نیاز دارند، همچنین بدیهی است که در هر نقطه زمین اگر شما آب پیدا کنید، حیات نیز وجود دارد. در منافذ گرمایی، کف دریا، اعماق غارها، در مواد مذاب تازه و در یخچال های طبیعی.

در یک مطالعه جدید دانشمندان فرانسه و اسپانیا روی مکانی تمرکز کرده اند که آب مایع وجود دارد، اما اثری از زندگی در آن دیده نمی¬شود. این منطقه دالول (Dallol) نام داشته و در اتیوپی قرار گرفته است. دالول دارای ویژگی هایی از جمله گرمای بالا، اسیدیته زیاد و حوضچه های نمکی است.

این منطقه قبلا به وسیله دانشمندان بررسی شده است و در می 2019 مقاله ای نیز منتشر شد که وجود زندگی در این منطقه را نشان می¬داد، اما بررسی های جدید نتایج را عوض کرد. مطالعه جدید بیان می کند که این محیط برای موجوداتی که در شرایط سخت زندگی می کنند هم مناسب نیست و هیچگونه موجود زنده ای در این منطقه وجود ندارد.

پوری لوپز گارسیا سرپرست این تحقیق گفت: بعد از تجزیه و تحلیل نمونه های بیشتر نسبت به گذشته و با کنترل مناسب برای جلوگیری از آلودگی، فهمیدیم که هیچ زندگی میکروبی در این استخر های فوق اسیدی، گرم و شور و یا استخر های نمک منیزیم مجاور آن ها نیز وجود ندارد.

وی اضافه نمود: مطالعات قبلی ممکن است ساختار های میکروسکوپی شبیه به سلول ها در زیر میکروسکوپ پیدا کرده باشند، اما تجزیه و تحلیلشان نشان می¬دهد که ماهیت زیستی آن ها از نظر علمی تایید نمی¬شود. در مطالعات دیگر، جدا از آلودگی های ممکن، نمونه هایی بررسی شده، ممکن است به عنوان سلول های فسیلی تعیین شوند در حالیکه آن ها بطور خودبخود در آب های شور شکل می گیرند، حتی اگر زنده نباشند.

دالول، ناحیه ای از فعالیت های زمین گرمایی شدید است. یک دهانه آتشفشانی پر از نمک وجود دارد و گرما به حدی شدید است که آب را جوش آورده و گاز های سمی تولید می کند. چشمه های داغ دالول آب هایی با درجه حرارتی 108 درجه سانتی گراد (226 درجه فارنهایت) دارند. براساس گفته های لوپز در این محیط فوق اسیدی و بسیار شور بعضی از رسوبات معدنی غنی از سیلیکا ممکن است زیر میکروسکوپ شبیه به سلول های میکروبی به نظر برسند. محیط اطراف شامل تنوع فراوانی از ارگانیسم های نمک دوست ابتدایی است، اما خود حوضچه ها نه.

لوپز گفت: ما وقتی این آب را شناسایی کردیم هیجان زده شدیم. این مطالعه نشان می دهد که وجود آب هیچ چیزی را تضمین نمی کند و می تواند ساختار های میکروسکوپی را نشان دهد که به نظر زیستی اند. همچنین مطالعه نشان می دهد که آب مایع می تواند استریل باشد. علاوه بر این مکان هایی مانند دالول نیز می تواند در قسمت های دیگر زمین وجود داشته باشند.

استخر های دالول تهدید بزرگی برای زندگی هستند. ترکیب دما، اسیدیته و شوری بالا یک مانع برای زندگی ارگانیسم های زنده است. در دیگر حوضچه ها نمک های منیزیم زیادی وجود دارد و این موضوع باعث از بین رفتن پیوند های هیدروژنی بین مولکول های آب و تغییر ماهیت مولکول های زیستی می¬شود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 1016

به "همیشه هم وجود آب نشان دهنده حیات و زندگی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همیشه هم وجود آب نشان دهنده حیات و زندگی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید