صدای گرانی و راهکار پیش رو

به گزارش هیو بلاگ، خبرنگاران: محمدحسین برخوردار در یادداشتی که در روزنامه تهران امروز به چاپ رسیده به مسائل اقتصادی روز کشور پرداخته است.

صدای گرانی و راهکار پیش رو

به گزارش خبرنگار گروه رسانه های دیگر خبرنگاران، دریافت ارز مرجع برای بخشی دیگر از کالاهای اساسی متوقف شده و از این پس واردات این کالاها هم مشمول ارز با نرخ اتاق مبادلاتی خواهد شد. روغن به عنوان آخرین کالای اساسی که تا دیروز ارز مرجع دریافت می کرد هم برای دریافت ارز باید به اتاق مبادلات منتقل شود.

به این ترتیب پس از حذف ارز مرجع گوشت و برنج در سال گذشته، حالا با حذف ارز مرجع روغن، هیچ کالای اساسی دیگر ارز مرجع دریافت نمی کند. با این اتفاق واردات تمامی کالاهای اساسی از ارز 1226تومان به 2500تومان جهش قیمت یافته است که مطمئنا قیمت این کالاها به جهش دو برابری خواهد رسید.نا گفته نماند که گوشت و روغن به دلیل عدم تخصیص ارز مرجع، گرانی زودرسی را آن هم تا مرز 60درصد و 40درصد، تجربه کرده اند.

همچنین دولت نوید گرانی قطعی نان را هم اعلام کرده است. با توجه به اینکه تورم بالای 30درصدی را سپری می کنیم، با افزایش قیمت کالاهای اساسی، درصد تورم باز هم افزایش پیدا خواهد کرد و در نتیجه بر قشر مصرف کننده بخصوص اقشار با درآمد ثابت و پایین فشارآمده واقشار آسیب پذیر در تنگنا قرار خواهند گرفت. بنابراین در این شرایط دولتمردان باید نگاهی اساسی و عمیق به این قشرداشته باشد. تنها راهکاری که می توان در این شرایط برای مقابله با گرانی کالاها و امنیت خاطر قشر آسیب پذیر جامعه انجام داد این است که دولت مانند گذشته به توزیع کارت های الکترونیکی برای دهک های 9 و 10 جامعه اقدام کند.

یعنی به عبارتی مانند گذشته که سیستم کوپن در کشور رایج بود،بیاید با استفاده از کارت های الکترونیکی،کالاهای اساسی را به صورت رایگان در اختیار دهک های پایین جامعه قرار دهد یعنی به نوعی این قشر را حمایت اقتصادی کند تا در برابر جهش قیمت،بتوانند گذران زندگی کنند. اما برای تحقق این اتفاق باید در بودجه بندی،قسمتی را به این مقوله اختصاص دهند وحتی به صورت یارانه،در فاز دوم هدفمندی این راهکار را بگنجانند.

این راهکار می تواند در این شرایط و به صورت کوتاه مدت اثرگذار باشد اما راهکاری که می تواند در بلندمدت و به صورت اساسی انجام داد این است که دولتمردان بیایند روی مقوله مصرف بهینه اقدام جدی انجام دهند. متاسفانه در کشور ما مصرف بهینه مورد توجه قرار نمی گیرد.از پس مانده های غذا بگیرید تا مصرف انرژی...که در مقابل استاندارد جهانی،به هیچ وجه قابل قیاس نیستیم. همواره مقدار زیادی ازمواد مصرفی و انرژی در حوزه های مختلف در حال تلف شدن است و تا به امروز آموزش صحیح در این خصوص به بخش های مختلف تولیدی و حتی جامعه داده نشده است.

چنین آموزش هایی از دو سو می تواند منجر به کاهش فشار هزینه ای شود. اول هزینه تولید را پایین می آورد و دوم با بهینه شدن مصرف خانوارها، به صورت اتوماتیک در بخشی از هزینه های خانوارها هم صرفه جویی می شود بدون اینکه در میزان تغذیه آنان تغییری ایجاد شده باشد. با پناه آوردن به چنین شیوه هایی که البته یک مدیریت قوی اقتصادی را می طلبد می توان ابتدا بخشی از نیازهایی غذایی افراد ضعیف جامعه را تامین کرد و سپس برای مهار میان مدت و بلندمدت گرانی برنامه ریزی کرد.

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می شود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: تسنیم
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 2016

به "صدای گرانی و راهکار پیش رو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدای گرانی و راهکار پیش رو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید