خواص گردو - گردو سرشار از چربی خوب!

به گزارش هیو بلاگ، خواص گردو (Walnut) بسیار گسترده بوده، متخصصان تغذیه مصرف روزانه 4 عدد مغز گردو را به همه افراد توصیه میکنند. در ادامه با خواص گردو آشنا شوید.

خواص گردو - گردو سرشار از چربی خوب!

گردو از پرخاصیت ترین مواد غذایی موجود در جهان است که از ویژگی های درمانی و ارزش تغذیه ای بسیار بالایی برخوردار می باشد. متخصان تغذیه خوردن روزانه 4 عدد مغز گردو را به همه گرو های سنی به ویژه بچه ها، سالمندان و زنان توصیه نموده اند. خاصیت ضد التهاب، ضد درد، ضد چربی، قابض، ضد سرطان، مقوی، مدر، مسهل، آنتی اکسیدان و ضد میکروب از مهمترین و شناخته شدهترین خواص گردو است. همچنین روغن گردو به دلیل ترکیبات منحصر به فردی که دارد در کاهش درد مفاصل ، بهتر شدن جریان خون و سلامت استخوانها نقش به سزایی را ایفا می کند. جالب است بدانید گردو و روغن آن حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا3 می باشند و از اینرو گردو را به یکی از سودمندترین و پرخاصیت ترین مواد غذایی تبدیل نموده است.

گیاه شناسی گردو

سه نوع اصلی گردو وجود دارد که رایجترین نوع آن گردوی معمولی یا همان گردوی پارسی است، گردوی سیاه و گردوی سفید از دیگر انواع گردو میباشد. بخشهای مورد استفاده درخت گردو شامل مغز دانه، پوست میوه، برگ، پوست تنه و شیره درخت گردو است که در پزشکی و داروسازی کاربرد بسیار دارد.

خواص گردو (طبیعت و خواص درمانی)

طبع گردو گرم و خشک است. خواص گردو در طب سنتی شامل تقویت نیروی جنسی، تقویت پوست، تسکین دل پیچه، کاهش مسائل و ناراحتی های ریوی و درمان یبوست است. برخی از مهمترین خواص درمانی گردو به طور خلاصه عبارتند از:

  • مصرف منظم گردو در برنامه غذایی موجب افزایش چربی خوب (HDL) و کاهش چربی بد (LDL) در خون می شود. این مسئله به ویژه برای افرادی که از چربی خون بالا رنج می برند و یا به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا هستند، بسیار مفید است .
  • گردو به دلیل داشتن خواص ضد التهابی موجب کاهش فشار خون بالا و سکته مغزی، پیشگیری ازبیماری عروق کرونرو محافظت از پستان ها وروده بزرگ وپروستات می شوند.
  • برخی از خواص گردو بسیار مشابه با خواص فندق بوده، به عملکرد بهتر سیستم گردش خون و عروق خونی کمک می کنند و موجب حفظ سلامت قلب و عروق می شوند.
  • گردو در تقویت و عمکلرد ذهن و مغز بسیار موثر عمل نموده، پیشگیری از بیماری های تحلیلی مغز مانند پاکینسون و آلزایمر از فواید مصرف گردو در رژیم غذایی روزانه است. همچنین مصرف گردو برای بچه ها و نوجوانان باعث افزایش قدرت فعالیت های استدلالی مغز میشود.
  • در طب سنتی از شیره گردو برای درمان زگیل استفاده میشود.
  • استفاده از گردو برای کمک به درمان ناباروری در مردان موثر است و با افزایش نیروی جنسی، قدرت باروری را نیز بیشتر میکند.
  • استعمال موضعی روغن گردو موجب کاهش درد مفاصل، بهبود جریان گردش خون و انعطاف پذیری بیشتر مفاصل و استخوان ها می شود.
  • گردو سرشار از ویتامین های ای و ب بوده و فرایند پیری سلولهای بدن را به تاخیر می اندازد. مصرف روزانه گردو باعث حفظ جوانی، سلامت و شادابی پوست و مو میشود.

ارزش غذایی گردو

گردو سرشار از اسیدهای چرب ضروری اشباع نشده سه ظرفیتی، منگنز، مس، تریپتوفان و منبع خوبی برای مولیبدن و منیزیم است. همچنین گردو حاوی انواع اسید امینه های ضروری مورد نیاز بدن بدن بوده، منبع غنی از انرژی محسوب می شود .

جدول ارزش غذایی و خواص گردو

مواد و محتویاتمقدار در 100 گرم مغز گردو
انرژی654 کیلوکالری
چربی15/2 گرم
پروتئین15/2 گرم
کربوهیدرات13/7 گرم
فیبر6/7 گرم
قند2/6 گرم
سدیم2 میلی گرم
پتاسیم441 میلی گرم
کلسیم98 میلی گرم
فسفر346 میلی گرم
آهن2/91 میلی گرم
منیزیم158 میلی گرم
منگنز3/4 میلی گرم
فولات98 میکروگرم
ویتامین ای0/7 میلی گرم
ویتامین ب60/53 میلی گرم
ویتامین آ20 واحد
ویتامین کا2/7 میکروگرم

مضرات گردو (موارد احتیاطی و منع مصرف)

  1. زیاده روی در مصرف گردو برای بیماران کبدی، معده و ریوی و همچنین افراد چاق مضر است و آنان باید از مصرف زیاد گردو خودداری کنند.
  2. به دلیل میزان بالای تانن در گردو و تاثیر مضر آن بر مخاط دهان بهتر است بعد از خوردن گردو دهان و دندانهای خود را بشویید.
  3. متخصصان تغذیه معتقدند بهترین نحوه مصرف گردو، خوردن آن همراه با مکمل است مثلا خوردن گردو و عسل، گردو و نان و پنیر، گردو و انجیر و استفاده از آن در پخت غذاها که باعث بهره گیری بیشتر از خواص گردو برای فرد میشود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: setare.com
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 5935

به "خواص گردو - گردو سرشار از چربی خوب!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص گردو - گردو سرشار از چربی خوب!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید