تازه ترین پیش بینی محققان از آینده ویروس کرونا

به گزارش هیو بلاگ، شروع واکسیناسیون کووید 19 در دنیا بسیاری از مردم را به تغییر شرایط فعلی امیدوار نموده است. محققان نیز سعی دارند با اتکا به پژوهش ها و پاندمی های پیشین شرایط ویروس در آینده را پیش بینی نمایند.

تازه ترین پیش بینی محققان از آینده ویروس کرونا

به گزارش خبرنگاران، اندکی بیش از یک سال از شیوع کووید 19 در سراسر دنیا می گذرد. کم و بیش تمام کشورهای دنیا به این بیماری آلوده شده اند، در نتیجه قرنطینه، دورکاری و استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی به هنجاری در زندگی امروز تبدیل شده اند. طی یک سال گذشته کوشش ها برای جلوگیری از شیوع این بیماری فقط به اقدامات احتیاطی محدود نشد، علاوه بر کوشش جهت فراوری واکسن های کارآمد، انواع و اقسام اپلیکیشن های ردیابی و هشدار، تحقیقات گسترده روی داروهای موجود (جهت تغییر کاربری و درمان کرونا) و همچنین توسعه داروهای جدید برای این منظور انجام شد.

با این وجود هرچند طی بازه گفته شده دانشمندان دستاوردهایی داشتند و چند واکسن کارآمد فراوری شد، اما از سوی دیگر شرایط واکسیناسیون، رفتار و جهش های ویروس کرونا نظر کارشناسان را درباره آینده این بیماری و زمان ریشه کن کردن آن بارها تغییر داد. به همین دلیل رویترز در گزارشی در این باره می نویسد: بسیاری از کارشناسان در سراسر دنیا پیش بینی های کریس موری یکی از کارشناسان بیماری در دانشگاه واشنگتن درباره میزان گسترش عفونت و مرگ های ناشی از کووید 19 دنبال می کردند. اما او نیز دیدگاه خود را درباره راستا پاندمی کووید 19 تغییر داده است.

او تا همین اواخر امیدوار بود فراوری چند واکسن کارآمد به کشورها یاری کند تا ایمنی دسته جمعی به وجود بیاورند یا زنجیره انتقال را به وسیله واکسیناسیون و همچنین فراوری آنتی بادی در بدن افراد (در نتیجه ابتلاء به عفونت) حذف نمایند. اما ماه گذشته اطلاعات آزمایش بالینی واکسنی در آفریقای جنوبی نشان داد ممکن است روی شیوع شاخه ویروس کرونا مؤثر باشد و تأثیرگذاری واکسن را کاهش دهد. او اکنون مشغول آپدیت مدل های خود است تا پیش بینی های جدیدی ارائه کند.

واکسن ها نویدبخش آینده ای بهتر

از سوی دیگر این نشریه مصاحبه ای با 18 متخصص انجام داده که از نزدیک پاندمی را رصد می نمایند یا مشغول کنترل تأثیرات آن هستند. این مصاحبه حاکی از اتفاق نظر جدیدی میان محققان است. بسیاری از آنها معتقدند تأیید واکسن های جدید با کارآمدی بالای حدود 95 درصد در اواخر سال گذشته امیدها برای بهبود شرایط فعلی را افزایش داده است. البته آنها اکنون معتقدند ویروس کرونا به عنوان یک ویروس بومی (اندمیک) باقی می ماند و در جوامع مختلف شیوع می یابد. به همین دلیل محققان معتقدند افراد (به خصوص عده ای که در معرض ریسک بالای ابتلاء قرار دارند) باید همچنان اقداماتی مانند استفاده از ماسک و اجتناب از اماکن شلوغ را در بازه های شیوع کووید 19 انجام دهند.

بعضی محققان اذعان می نمایند محتمل است چشم انداز شرایط بهبود یابد. واکسن های جدید با سرعت بی سابقه ای توسعه یافته اند و به نظر می رسد حتی در صورت ابتلای فرد به شاخه های جدید از بستری شدن بیماران و مرگ و میر جلوگیری می نمایند. بسیاری از توسعه دهندگان واکسن اکنون مشغول توسعه دوزهای یادآور و واکسیناسیون جدیدی هستند که در مقابل شاخه های جدید کارآمدی بیشتری داشته باشد. از شروع 2021 میلادی نرخ ابتلاء به کووید 19 در بسیاری از کشورها کاهش یافته و همچنین شدت بیماری و بستری شدن میان گروه افراد واکسینه شده، به شدت کاهش یافته است.

از سوی دیگر نشریه نیچر در ماه ژانویه از بیش از 100 ایمونولوژیست، محقق بیماری های عفونی و ویروس شناسی که روی ویروس کرونا تحقیق می کردند درباره امکان از بین بردن ویروس، سوالاتی پرسید. حدود 90 درصد آنها معتقد بودند ویروس کرونا در نهایت بومی خواهد شد به عبارت دیگر این ویروس همچنان در جوامع وجود خواهد داشت.

ویروس کرونا بومی می گردد

مایکل اوسترهولم یکی از ویروس شناسان دانشگاه مینه سوتا در مینیاپولیس می گوید: از بین بردن این ویروس در دنیا شبیه ساختن یک جاده سنگ فرش روی ماه است. این کار کاملاً غیرواقعی است. اما ناتوانی در از بین بردن ویروس به معنای آن نیست که مرگ و میر، بیماری یا قرنطینه اجتماعی در مقیاس و گستره فعلی ادامه خواهد یافت. شرایط آینده تا حد زیادی به تحول ویروس و نوع ایمنی بستگی دارد که مردم به وسیله ابتلاء به ویروس یا واکسیناسیون به دست می آورند. آنفلوانزا و چهار ویروس کرونای انسانی که به ایجاد سرماخوردگی منجر می شوند، نیز بومی هستند. اما ترکیب واکسن های سالانه و ایمنی به دست آمده به وسیله ابتلاء به معنای آن است که جوامع می توانند مرگ و میر و بیماری های فصلی را بدون احتیاج به قرنطینه، ماسک یا فاصله گذاری اجتماعی تحمل نمایند.

ایجاد مناطق کووید صفر

بیش از یک سوم پاسخگویان به پرسشنامه نیچر نیز معتقد بودند امکان حذف ویروس کرونا در بعضی مناطق و ادامه آن در بعضی جوامع دیگر وجود دارد. اما اگر بیشتر مردم واکسینه شوند، ایمنی دسته جمعی ایجاد می گردد و در نتیجه ممکن است ریسک شیوع کاهش یابد. کریستوفر دای یکی از اپیدمولوژیست های دانشگاه آکسفورد در انگلیس می گوید: حدس می زنم کووید 19 در بعضی کشورها از بین برود، اما در بعضی مناطقی که پوشش واکسیناسیون و اقدامات بهداشتی کافی نبوده است، ریسک شیوع ادامه دار (و حتی گسترش فصلی آن) وجود خواهد داشت.

شدت علائم بیماری کاهش می یابد

بعضی محققان معتقدند ویروس کرونا در جوامع ماندگار می گردد اما هنگامی که مردم نسبت به آن ایمن شوند، علائم بیماری شدید نخواهند بود.

محققان با توجه به رفتار 4 ویروس بومی کرونا به نام های OC43، 229E، NL63 و HKU1، این نتیجه گیری را اعلام نموده اند. حداقل 3 مورد از این ویروس ها صدها سال است در جوامع انسانی وجود دارند. دو مورد آنها نیز مسئول 15 درصد عفونت های تنفسی به حساب می آیند.

جنیفر لاوین محقق بیماری های عفونی در دانشگاه ای موری در آتلانتا و همکارانش، با استفاده از اطلاعات مربوط به تحقیقات پیشین مدلی توسعه داده اند که نشان می دهد چگونه بچه ها قبل از سن 6 سالگی با این ویروس ها روبرو می شوند و نسبت به آنها ایمن می شوند. البته این ایمنی به سرعت از بین می رود و برای جلوگیری از ابتلای دوباره کافی نیست. اما به نظر می رسد از بیمار شدن بزرگسالان جلوگیری می نماید. حتی در بچه ها علائم مربوط به نخستین بار ابتلاء معتدل است.

به گفته دانیلا ویسکوپف یکی از ایمونولوژیست های انستتیو لاجولا ایمونولوژی در کالیفرنیا، هنوز معین نیست ایمنی نسبت به ویروس کرونای جدید نیز به همین شیوه عمل می نماید یا خیر. اما تحقیقی وسیع از افرادی که به کووید 19 مبتلا شده اند، نشان می دهد سطح آنتی بادی های خنثی نماینده بدن آنها (که از ابتلای دوباره جلوگیری می نماید) پس از 6تا8 ماه کاهش می یابد. اما بدن آنها سلول های حافظه B می سازد که در صورت ایجاد عفونت جدید می توانند آنتی بادی بسازند. سلول های ایمنی تی(T) نیز می توانند سلول های مبتلا به ویروس را حذف نمایند.

واکسن ها و ایمنی دسته جمعی

کشورهایی که واکسیناسیون کووید 19 را شروع نموده اند، به زودی شاهد کاهش شدت ابتلاء به این بیماری خواهند بود. اما مدت زمان بیشتری طول می کشد تا میزان تأثیرگذاری واکسن ها کاهش مسری بودن بیماری را نشان دهد. اطلاعات آزمایش های بالینی نشان می دهد واکسن هایی که از عفونت های دارای علامت جلوگیری می نمایند، احتمالاً اجازه انتقال ویروس در افراد را نیز نمی دهند. اگر واکسن از انتقال بیماری جلوگیری کند و در صورتیکه برای شاخه های جدیدتر نیز کارآمد باشد، احتمالاً ویروس در بعضی مناطق که تعداد کافی از جمعیت واکسینه شده اند، از بین می رود.

طبق مدلی که آلکساندار هوگان و همکارانش در امپریال کالج لندن توسعه داده اند، واکسنی که 90 درصد در انتقال بیماری کارآمد باشد باید حداقل به 55 درصد جمعیت تزریق گردد تا به طور موقت ایمنی دسته جمعی به وجود آورد. البته باید قوانینی مانند فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، دورکاری اجرا گردد تا میزان انتقال تحت کنترل باشد. در صورتی که اقدامات اجتماعی حذف گردد، برای ایجاد ایمنی دسته جمعی، واکسن باید به 67 درصد جمعیت تزریق گردد. اما اگر میزان انتقال بیماری به دلیل شیوع شاخه ای جدید از ویروس رشد کند یا اگر تأثیرگذاری واکسن جهت جلوگیری از انتقال بیماری کمتر از 90 درصد باشد، پوشش واکسیناسیون در جمعیت باید بیشتر گردد.

با مرور زمان دردسر کرونا کمتر می گردد

در سال 1918 میلادی همه گیری آنفلوآنزا بسیار فراگیر شد و میلیونها نفر را قربانی کرد. این بیماری توسط نوعی ویروس به نام آنفلوآنزاA به وجود می آمد که در پرندگان وجود داشت. از آن موقع تا به امروز تقریباً تمام موارد آنفلوانزاA از همان ویروس سال 1918 به وجود آمده اند. ویروس های بعدی که در سراسر دنیا و هر ساله شیوع می یابند. پاندمی های آنفلوآنزا زمانی اتفاق می افتند که ویروس میان جمعیت تازه و ناشناخته باشد. اما زمانیکه همه گیری فصلی گردد، بخش اعظم جمعیت نسبت به آن ایمن خواهند بود. جس بلوم یکی از زیست شناسان تکامل مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون در سیاتل معتقد است ویروس کرونا نیز چنین راستای را طی می نماید. او می گوید: تصور می کنم با گذر زمان ویروس کرونا مسائل کمتری ایجاد کند و شبیه آنفلوانزا گردد.

بعضی دیگر از محققان معتقدند این ویروس به شکل یک الگوی فصلی در می آید که مانند آنفلوانزا زمستان هر سال شیوع می یابد. البته به نظر می رسد آنفلوانزا بسیار سریع تر از ویروس کرونای جدید جهش می یابد و در نتیجه سیستم دفاعی بدن را دور می زند. به همین دلیل است که فرمول واکسن های این بیماری باید هر سال دوباره مشخص گردد، اما در مورد کووید 19 احتمالاً به چنین فرایندی احتیاج نباشد.

منبع: مهر

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 7763

به "تازه ترین پیش بینی محققان از آینده ویروس کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تازه ترین پیش بینی محققان از آینده ویروس کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید