باورنکردنی است اما هوش مصنوعی متا می تواند...، عکس

به گزارش هیو بلاگ، گجت نیوز نوشت: هوش مصنوعی SAM که به وسیله شرکت متا پیشرفته، قادر به تشخیص اشیاء مختلف در تصاویر و ویدیو و جداسازی سوژه مورد نظر است، حتی اگر در طول آموزش با آنها روبرو نشده باشد!

باورنکردنی است اما هوش مصنوعی متا می تواند...، عکس

شرکت متا طی روز چهارشنبه از انتشار مدل مبتنی بر هوش مصنوعی خود به نام Segment Anything Model (SAM) اطلاع داد. هوش مصنوعی SAM قادر به تشخیص هر نوع از اشیاء موجود در تصاویر و ویدیو است، حتی اگر در طول آموزش با آنها روبرو نشده باشد.

بیشتر بخوانید:

  • مار غول پیکر میزان اتوبوس/ واقعیت یا دروغ؟/ عکس

هوش مصنوعی SAM متا یک مدل تقسیم بندی تصویر است که می تواند به درخواست های متنی یا کلیک های کاربر برای جداسازی اشیاء خاص در یک تصویر پاسخ دهد. تقسیم بندی تصویر فرآیندی در بینایی کامپیوتری است که شامل تقسیم یک تصویر به بخش ها یا منطقه ها متعدد است تا از این طریق هر شی در ناحیه مورد نظر قرار بگیرد. به نقل از متا، این فناوری برای درک صفحه وب، برنامه های واقعیت افزوده، ویرایش تصویر و یاری به مطالعه علمی حیوانات یا اشیاء برای ردیابی در ویدیو مفید است.

متا امیدوار است با کاهش احتیاج مدل خود به آموزش و یادگیری تخصصی، فرآیند ایجاد مدل های تقسیم بندی دقیق را به راحتی پیاده سازی کند. این امر امکان تحقیقات بیش تر در خصوص بینایی کامپیوتری را فراهم خواهد نمود.

علاوه بر توسعه هوش مصنوعی SAM، متا مجموعه داده ای موسوم به SA-1B را جمع آوری نموده که شامل 11 میلیون تصویر دارای مجوز از یک شرکت بزرگ در حوزه عکس و 1.1 میلیارد ماسک تقسیم بندی شده به وسیله این مدل است. هوش مصنوعی سم و مجموعه داده های آن برای اهداف تحقیقاتی تحت مجوز Apache 2.0 در دسترس خواهند بود.

ادغام هوش مصنوعی SAM با برنامه های متا

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا هم چنین بر اهمیت ادغام این هوش مصنوعی مولد در برنامه های شرکت طی امسال تاکید نمود. اگرچه Meta هنوز محصولی تجاری با استفاده از این نوع هوش مصنوعی رونمایی ننموده است، اما پیش تر از فناوری مشابه هوش مصنوعی SAM در فیس بوک و اینستاگرام برای برچسب گذاری عکس، تعدیل محتوا و مشخص پست های توصیه شده استفاده نموده است.

هوش مصنوعی سم به علت توانایی خود در شناسایی اشیاء موجود در مجموعه داده های آموزشی و رویکرد نیمه باز آن، یک مدل کاملا قابل توجه است. این نسخه از مدل SA-1B می تواند مقدمه ای برای ایجاد نسل نو برنامه های بینایی کامپیوتری باشد و کارکردی شبیه به مدل زبان LLaMA متا را داشته باشد که هم اکنون الهام بخش پروژه های فرعی است. رونمایی از این مدل در شرایطی اتفاق افتاده که رقابت بین شرکت های بزرگ فناوری برای تسلط بر حوزه هوش مصنوعی بیش از هر زمان دیگری شدیدتر شده است.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 فروردین 1402 بروزرسانی: 17 فروردین 1402 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 13328

به "باورنکردنی است اما هوش مصنوعی متا می تواند...، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باورنکردنی است اما هوش مصنوعی متا می تواند...، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید