گام های نهایی برای مشخص شاخص های انتخاب روستاهای هدف گردشگری

به گزارش هیو بلاگ، مدیرکل دفتر همکاری و توافق های ملی گردشگری از برگزاری کارگاه تعاملی برای نهایی شدن شاخص های انتخاب روستاهای هدف گردشگری پس از هفته گردشگری اطلاع داد.

گام های نهایی برای مشخص شاخص های انتخاب روستاهای هدف گردشگری

ایرنا: لیلا اژدری در مورد طرح روستاهای هدف گردشگری اعلام کرد: در طرح روستاهای هدف گردشگری 500 روستا انتخاب شده بود، اما با توجه به اصلاحات کشوری که انجام شد تعداد زیادی از آن ها از حالت روستا خارج شده اند.

او با اشاره به بازشناسی شاخص های جدید در انتخاب روستاهای هدف اضافه کرد: این شاخص ها با حضور 400 کارشناس و نماینده از دستگاه های مربوط (سازمان دهیاری ها، بنیاد مسکن، معاونت توسعه روستایی وزارت کشور و…) انتخاب شده که در مرحله نهایی شدن است. معین این شاخص ها به معنی تهیه نقشه راه و برنامه ریزی کلان در حوزه توسعه گردشگری روستایی است.

اژدری در مورد شاخص های منتخب به مباحث مدیریتی، ایمنی، بهداشتی، گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی اشاره و توضیح داد: کارگاه تعاملی برای نهایی سازی ارزیابی شاخص های انتخاب روستاهای هدف گردشگری بعد از هفته گردشگری برگزار و شاخص ها، نهایی می گردد.

آموزش ارزیابان روستایی/ هیچ روستایی از لیست خارج نمی گردد

او تربیت و آموزش ارزیابان روستایی را گام بعدی در این راستا مطرح نمود و اضافه کرد: پس از معین شاخص ها، ارزیابان آموزش دیده برای آنالیز و درجه بندی روستاها به محل اعزام می شوند. نکته حائز اهمیت این است که هیچ کدام از روستاها از لیست روستاهای هدف گردشگری خارج نمی شوند بلکه ارتقا پیدا می نمایند و در تقسیم بندی هایی که اعلام خواهیم کرد، طبقه بندی می شوند.

مدیرکل دفتر همکاری و توافق های ملی گردشگری، ارتقای کمی و کیفی مراکز بوم گردی، صنایع دستی و میراث فرهنگی را از جمله نکاتی مطرح نمود که در طرح روستاهای هدف گردشگری مورد توجه است و اظهار کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد آماده کردن بسته کامل برای توسعه گردشگری روستاها، اعم از توسعه فیزیکی و کالبدی روستا، زیرساخت ها، امکانات رفاهی، احیای سنت ها، آیین ها و آثار تاریخی است که این مهم با همکاری سایر معاونت های وزارتخانه و دستگاه های مربوطه در حال پیگری است.

نبود هماهنگی بین دستگاه ها علت ضعف شرایط کنونی گردشگری روستایی

او شرایط فعلی توسعه گردشگری روستاها را نسبت به چشم انداز آینده که برای آن ها در نظر گرفته شده است متوسط رو به ضعیف ارزیابی کرد و گفت: در این سال ها به غیر از ارتقا کمی اقامتگاه های بوم گردی، اتفاق خاصی در این زمینه صورت نگرفته است که علت اصلی آن نبود هماهنگی بین دستگاه ها بوده است. هر کدام از دستگاه های مربوطه بودجه ای که در اختیار دارند را بدون در نظر دریافت اهداف گردشگری و بر اساس برنامه های سازمانی خود برای توسعه روستایی صرف می نمایند.

اژدری مقوله آموزش را دلیل دیگر این امر دانست و اعلام کرد: هر ساله برای توانمدسازی جوامع محلی از سوی معاونت گردشگری مدرس هایی به روستاها اعزام می شوند اما در این زمینه باید کارهای بیشتر و وسیع تری از سوی دیگر ارگان ها نیز صورت گیرد.

تدوین سند توسعه گردشگری روستایی و عشایری

او در ادامه به دستور کار قراردریافت تدوین سند توسعه گردشگری روستایی و عشایری اشاره نمود که در مرحله معین بودجه است و گفت: به زودی فراخوان آن توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر و این سند راهبردی توسط حوره دانشگاهی تدوین خواهد شد.

تهیه برنامه سالانه استانی با موضوع توسعه گردشگری روستایی

مدیرکل دفتر همکاری و توافق های ملی گردشگری در ادامه به برنامه سالانه استان ها با موضوع توسعه گردشگری روستایی اشاره نمود و اضافه کرد: جدولی را در اختیار استان ها قرار داده ایم که تا سرانجام هفته گردشگری برنامه سالانه خود را برای توسعه گردشگری روستایی اعم از برگزاری کارگاه ها، سمینارهای علمی، آموزشی، ایونت ها و بازدیدها، ارائه دهند و در کل سال، موضوع روستا مهم و مورد توجه باشد.

او ابراز امیدواری کرد که تا روز جهانی گردشگری سال آینده، شاخص ها و سند توسعه گردشگری نهایی شده همچنین با اجماع، همکاری و هماهنگی های لازم، بودجه ها به یک سمت و در یک راستا گسیل شوند.

اژدری از امضای سه تفاهم نامه با وزرات ورزش و جوانان، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت راه و شهرسازی، رونمایی از صدور مجوزهای گردشگری کشاورزی در استان ها توسط مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و برگزاری دو کارگاه آموزشی آنلاین برای کارشناسان طبیعت گردی و روستایی برای 31 کارشناس از 31 استان کشور وهمکاری مشترک با تشکل حرفه ای مؤسسات آموزشی گردشگری برای برگزاری کارگاه آموزشی درباره مسائل روستایی به عنوان برنامه های دفتر همکاری و توافق های ملی گردشگری برای هفته گردشگری اطلاع داد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 5483

به "گام های نهایی برای مشخص شاخص های انتخاب روستاهای هدف گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام های نهایی برای مشخص شاخص های انتخاب روستاهای هدف گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید