نخستین نمونه استارشیپ با اندازه اصلی آزمایش می گردد

به گزارش هیو بلاگ، طبق مطلبی که مدیرعامل اسپیس ایکس گفت، احتمالا تا آخر این هفته تازه ترین نمونه اولیه فضاپیمای استارشیپ پرواز آزمایشی خود را انجام می دهد. تستی که برای نخستین بار در ابعاد واقعی انجام می گردد. این پرتاب در ادامه کوشش های این شرکت برای دستیابی به فضاپیمایی قابل قبول در زمینه پروازهای برنامه ریزی شده به سمت مریخ و ماه خواهد بود.

نخستین نمونه استارشیپ با اندازه اصلی آزمایش می گردد

لازم به ذکر است که استارشیپ فضاپیمای پیشنهادی اسپیس ایکس برای انتقال هم زمان 100 نفر - یا بیشتر - به مریخ است. این شرکت به سرعت در حال ساخت نمونه های اولیه این موشک غول پیکر در سایت پرواز آزمایشی بوکا چیکا (Boca Chica) در ایالت تگزاس است تا بتواند به طرحی نهایی دست یابد که به بهترین شکل کار کند.

تا کنون چندین آزمایش اجرا شده و البته چندین انفجار هم پشت سر گذاشته شده است. اما ایلان ماسک روز گذشته خاطرنشان کرد که کوشش می نمایند تازه ترین نمونه با نام SN5 (یا Serial Number 5) را در اواخر این هفته پرتاب نمایند. او جزئیات دیگری در این خصوص ارائه نکرد اما انتظار می رود که مانند پرواز نمونه دیگر این شرکت با نام استارهاپر در سال گذشته، یک پرتاب آزمایشی تا ارتفاع 150 متری انجام گردد. با این تفاوت که این بار آزمایش با نمونه ای در اندازه واقعی استارشیپ انجام خواهد شد.

  • آزمایش نمونه اولیه SN3 فضاپیمای استارشیپ با شکست روبرو شد

به نوشته بیزینس اینسایدر، اسپیس ایکس در ماه می (اردیبهشت) سال جاری پیروز شد مجوز اداره هوانوردی فدرال (FAA) را برای پرتاب های زیرمداری استارشیپ کسب کند و این بدان معنی است که استارشیپ در تست های آینده خود می تواند پیش از بازگشت به سطح زمین، چند ده کیلومتر ارتفاع بگیرد.

طرح نهایی استارشیپ روی یک بوستر سوپر هِوی (Super Heavy) پرتاب می گردد که با هم 41 موتور نوآورانه رپتور (Raptor) اسپیس ایکس را استفاده خواهند کرد و این دو سامانه در مجموع برجی 120 متری را تشکیل می دهند که از هر موشک دیگری در تاریخ بلندتر خواهد بود. لازم به ذکر است ارتفاع بخش استارشیپ 50 متر است.

در نهایت شرکت اسپیس ایکس امیدوار است که خاتمه بتواند سال آینده استارشیپ را به فضا پرتاب کند. هم چنین مأموریتی بدون سرنشین به مریخ برای سال 2022 برنامه ریزی شده است و مأموریتی سرنشین دار نیز در سال 2024 به سوی سیاره سرخ انجام خواهد شد. این یک جدول زمانی بلندپروازانه است که بعضی تردیدهایی هم به دنبال داشته اما برای دستیابی به چنین هدفی، پرواز نمونه های اولیه در اسرع وقت لازم است.

علاوه بر این پروژه، اسپیس ایکس با شرکت های بلو اوریجین و داینتیکس نیز در رقابت است تا طبق قراردادی که با ناسا دارند تا سال 2024 مأموریتی سرنشین دار را به سمت ماه راهنمایی نمایند. این قرارداد نخستین باری است که ناسا فضاپیمای استارشیپ را کاملا جدی گرفته است و این یک پیروزیت برای استارشیپ محسوب می گردد.

ایلان ماسک نیز پیش از این گفته بود که معتقد است استارشیپ و سوپر هوی به طور کامل می تواند جایگزین ناوگان موشک های فالکون این شرکت گردد. به نظر می رسد به پرواز درآوردن یک نمونه در ابعاد کامل، گامی عظیم برای دستیابی به این هدف خواهد بود.

منبع: Forbes

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 4554

به "نخستین نمونه استارشیپ با اندازه اصلی آزمایش می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین نمونه استارشیپ با اندازه اصلی آزمایش می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید