به گزارش هیو بلاگ، برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی های روز با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه ای از آن ها را می توانید در ادامه مرور کنید.

جوهرهای نانویی 35 روز خاصیت ضدویروسی خود را حفظ می نماید

یکی از شرکت های فراوری نماینده نانوجوهر، نتایج مثبتی از آزمایش این جوهر ها روی ویروس ها به دست آورده است. آنالیز های یک آزمایشگاه بی طرف حاکی از فعالیت ضد ویروسی این جوهر دارد، به طوری که بعد از 35 روز از فراوری این جوهر 99 درصد از ویروس کرونا را از بین می برد.

ساختار های نانویی درمانی نوین برای آسیب های نخاعی شناخته شدند

لوکاس پرز یکی از اعضای گروه تحقیقاتی می گوید: آنچه ما توسعه داده ایم یک رویکرد جدید برای ساختن الکترود های نانوساختار است که به راحتی ساخته و ادغام می شوند و تمام خصوصیات مورد انتظار برای الکترود های عصبی یعنی آمپدانس کم و تهاجم کاهش یافته را ترکیب می نمایند.

طراحی این الکترود ها به سلول های عصبی نزدیک بوده و پاسخ های خوبی را از سلول ها دریافت می نمایند؛ از جمله استفاده از تحریک الکتریکی، که راه را برای رسیدن به کاربرد های درمانی برای تحریک بافت عصبی و بازسازی آن باز می نماید.

نزدیکترین سیاره به خورشید که سرمای منفی 180 درجه را تجربه می نماید / 1 روز عطاردی ها 176 روز زمینی ها

تیر یا مرکوری (Mercury) کوچک ترین و نزدیک ترین سیاره در سیستم خورشیدی ماست. عطارد تنها کمی عظیم تر از قمر زمین است. در سطح این سیاره خورشید سه برابر آنچه ما از زمین می بینیم دیده می گردد و نور خورشید درخشان تر بر این سیاره می تابد. برخلاف نزدیک بودن به خورشید، عطارد گرم ترین سیاره منظومه شمسی نیست، اما با احتساب گردش 88 روزه زمینی به دور خورشید، سریع ترین سیاره در این منظومه به حساب می آید. نام این سیاره از مرکوری، سریع ترین خدای روم باستان گرفته شده است.

دومین صفحه همتراز منظومه شمسی با وجود ستاره های دنباله دار کشف شد

طالعه حرکات ستاره های دنباله دار نشان می دهد که منظومه شمسی دارای صفحه همتراز دوم است. آنالیز تحلیلی مدار های دنباله دار های مسن نشان می دهد که آفلیای دنباله دار ها، نقطه ای که از خورشید دورتر است، تمایل دارند نزدیک به صفحه معروف دایره البروج که سیارات در آن قرار دارند یا یک دایره البروج تهی تازه کشف شده، قرار بگیرند. این موضوع، مفاهیم مهمی برای مدل های نحوه شکل گیری دنباله دار ها در منظومه شمسی ارائه می دهد.

سیارکی عظیم تر از بوئینگ 747 تا ساعتی دیگر با مدار زمین برخورد خواهد نمود

این سیارک با سرعت 6.68 کیلومتر بر ثانیه و تقریبا با تخمین قطر 36 متر تا 81 متر در حال حرکت درمیان فضا است. آژانس فضایی ایالات متحده براساس اندازه تخمین زده شده، معتقد است که سنگ فضایی می تواند از طول بال های بوئینگ 747 سری 8 که تقریبا 68.5 متر عرض دارد، عظیم تر خواهد بود.

مناسب ترین سیاره های قابل سکونت منظومه شمسی شناسایی شدند

مطالعه ای که به تازگی توسط دانشمند دانشگاه ایالتی واشنگتن، دیرک شولز-ماکوخ منتشر شده است، جزئیات ویژگی های سیاره هایی که بطور بالقوه برای سکونت بسیار مناسب هستند را بیان نموده که شامل سیاره هایی عظیمتر، گرم تر و مرطوب تر از زمین می گردد. همچنین زندگی می تواند در این سیاره ها که سرعت تغییر ستاره ها نسبت به خورشید کمتر است، پیشرفت بیشتری داشته باشد.

تاثیر نانوذرات طلا بر بیماری پارکینسون و MS مثبت اعلام شد

شرکت سلین نانومدیسین (Clene Nanomedicine) نتایج اولیه مطالعات REPAIR-MS و REPAIR-PD را منتشر کرد. نتایج اولیه، حاوی شواهد بالینی از اثرات CNM-Au 8 روی بیماری های ام اس و پارکینسون است. سلین نانومدیسین یک شرکت زیست دارویی در مرحله کارآزمایی بالینی است که روی فاز دوم آزمون بالینی REPAIR-MS و REPAIR-PD روی داروی CNM-Au 8 کار می نماید.

82 روز زندگی امید در فضا چگونه گذشت؟ / از پرتاب موفقیت آمیز تا ارسال گزارش های دورسنجی

ماهواره امید، نخستین ماهواره ساخت کشور ایران است که تمام تجهیزاتش در سازمان فضایی ایران طراحی و فراوری شده است. ساخت ماهواره تحقیقاتی امید که به همت محققان کشور از 15 اسفند 1384 شروع شد، طی دو سال در مرحله انجام تست های مشترک نهاده شد.

این ماهواره بامداد 3 فوریه 2009 میلادی (15 بهمن 1387) همزمان با سی امین سالگرد پیروزی انقلاب 1357 در مدار فضا نهاده شد و در 5 اردیبهشت 1388 با جو غلیظ مناطق غربی آمریکای جنوبی و اقیانوس آرام برخورد کرد و به کار 82 روزه خود سرانجام داد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا