معرفی ارقام جدید کلزا آرام و آسا در مازندران، اجرای طرح پایش خاک های استان

به گزارش هیو بلاگ، خبرگزاری خبرنگاران- رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران خاطرنشان کرد: امسال که به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است، مرکز تحقیقات پیروز به معرفی دو رقم کلزا آرام و آسا، دو رقم آفتابگردان، یک رقم جو و همکاری در معرفی دو رقم گندم در سطح کشور شده است .

معرفی ارقام جدید کلزا آرام و آسا در مازندران، اجرای طرح پایش خاک های استان

به گزارش خبرنگارخبرنگاراندفترمازندران درساری ،محمودرضا رمضانپور که به منظور اطلاع رسانی از فعالیت های تحقیقات بخش کشاورزی صورت گرفت، گفت: جا دارد از زحمات همکاران اداره روابط عمومی در راه اندازی اتاق مازندپاج تقدیر کنم که بازخورد خوبی در اطلاع رسانی اقدامات بخش کشاورزی سطح استان و کشور داشته است.

وی با بیان اینکه اگر تحقیقی انجام می شود باید برای توسعه استان باشد، گفت: در دنیا تحقیق و توسعه با هم می آید و در بخش کشاورزی موضوع تحقیق و توسعه بسیار ملموس است و هم افزایی بین تحقیقات و بخش اجرا یکی از نشانه های توسعه است چراکه هر یک از بخش های تحقیقاتی که در مرکز تحقیقات فعالیت های تحقیقاتی انجام می دهند متناظر با دستگاه های وابسته و پیوسته جهاد کشاورزی است.

رمضانپور اضافه کرد: در چند دهه اخیر که افزایش عملکرد محصولات کشاورزی و بهبود تولیدات کشاورزی و دامی رخ داد منتج از فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی است که در مراکز پژوهشی، دانشگاه ها و مراکز تحقیقات انجام می شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران اضافه کرد: به عنوان نمونه در افزایش عملکرد محصولات زراعی اگر مقایسه ای با ارقامی که در مراکز تحقیقات بر روی محصولاتی مانند سویا، گندم، کلزا، آفتابگردان، جو و برنج داشتند مشاهده می کنیم این اراقم سبب افزایش عملکرد و بهبود تولیدات گیاهی شده است.

این مسؤول اظهار کرد: بسیاری از آفات و مشکلاتی که برای صادرات میوه در استان مازندران وجود داشت اکنون این مشکل رفع شده است و امسال پیروزیت خوبی در کنترل آفاتی مانند مگس میوه ای داشتیم که نتیجه هم افزایی بین محققان، مروجان و واحدهای اجرایی در سطح استان بود.

وی ادامه داد: اگر شاهد این هستیم میزان آلاینده ها و باقی مانده سموم در بسیاری از محصولات کاهش پیدا کرده است نتیجه هم افزایی بین مراکز تحقیقات و اجرا بوده است.

رمضانپور با بیان اینکه تحقیق و توسعه محور پیشرفت، خوداتکایی و جهش تولید است، گفت: اگر توسعه در امر کشاورزی اتفاق بیفتد جهش تولید در سطح محصولات کشاورزی عملیاتی می شود.

وی بیان نمود: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی دستاوردهای مهمی را به بهره برداران، کشاورزان و کسانی که در امر تولید فعالیت دارند به همراه داشته است و به همین منظور ارقام مختلف محصولات کشاورزی را معرفی کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت: امسال که به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است، مرکز تحقیقات پیروز به معرفی دو رقم کلزا آرام و آسا، دو رقم آفتابگردان، یک رقم جو و همکاری در معرفی دو رقم گندم در سطح کشور شده است.

این مسؤول با اشاره به اینکه بذر و پایه بذری مهمترین کاری است که مرکز تحقیقات انجام می دهد، ادامه داد: بذر و پایه بذری که مورد نیاز است تا بذر مرغوب به دست کشاورزان برسد را در مرکز تحقیقات تولید می کنیم.

رمضانپور ادامه داد: پایه بذری که از لحاظ پتانسیل عملکرد و صفات ژنتیک یکنواختی در آن وجود دارد در اختیار شرکت های تولیدکننده بذر مرغوب قرار می گیرد و شرکت ها بذر را تولید می کنند و نظارت مستقیم کارشناسان و محققان مرکز تحقیقات در این بخش ضروری است.

وی اظهار کرد: فعالیت های بسیار خوبی از سوی مرکز تحقیقات در پایش خاک های استان انجام شد و در عمده دشت و مناطق میان بند تناسب اراضی را انجام دادیم و گام پیروزی است که بر اساس آن می توانیم پیش بینی کنیم اگر در یک نقطه جدید کشت انجام شود اولویت با کدام محصول است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران ادامه داد: هر ساله فرمول هایی را برای میزان درصد مصرف کود ارایه می کنیم تا بر اساس پراکنش جغرافیایی در استان برای محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

این مسؤول درباره نیاز عناصر غذایی گفت: متعادل کردن مصرف کود به منظور کیفیت محصولات کشاورزی است و برای مصرف متعادل سموم، معرفی سموم کم خطر و عوامل بیولوژیک کنترل کننده آفات و بیماری ها در حال انجام است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 6559

به "معرفی ارقام جدید کلزا آرام و آسا در مازندران، اجرای طرح پایش خاک های استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی ارقام جدید کلزا آرام و آسا در مازندران، اجرای طرح پایش خاک های استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید