لبنان، راهکارهای حریری برای خروج از بحران

به گزارش هیو بلاگ، در سایه اعتراضات اخیر در لبنان و بحران کنونی این کشور٬ سعد حریری٬ مجموعه ای از اصلاحات مالی را برای خروج از این بحران مطرح نموده است.

لبنان، راهکارهای حریری برای خروج از بحران

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری العهد آنچه دولت لبنان در حال حاضر به مثابه یک شوک مثبت برای جلب افکار عمومی و خارج کردن مردم از میدان های تظاهرات در نظر دارد٬ محدود به دو اقدام است. اولین اقدامی که تاکنون نیز درباره آن توافق شده مربوط به بودجه است که بدون تحمیل هیچ لایحه و یا مالیات جدیدی بر مردم و تحقق درآمدهای اصلی خود از بانک ها ٬کسری آن را به صفر می رساند. اما اقدام دوم٬ در ابتدا صحبت از اصلاح دولت و یا اصلاح در سطح وزیران است که شاید این روند با تصمیم حزب نیروهای لبنانی درباره استعفا از دولت٬ تسریع گردد. اما آیا اینگونه مردم از خیابان ها خارج می شوند؟

دیروز لبنان شاهد افزایش اعتراضات بود که تحت تاثیر اقدامات خشونت آمیز نیروهای امنیتی در آدینه شب قرار نگرفته بودند.

در این میان تعداد زیاد شرکت نمایندگان در تظاهرات بیروت و سایر مناطق در میان افزایش سطح اعتراضات در طرابلس و صور و کاهش درگیری ها میان مردم و نیروهای امنیتی قابل توجه است. تظاهرات نمایندگان همچنان رو به جلو حرکت می نمایند. مردم همچنین آثار تهاجمی را که شب گذشته توسط نیروهای نظامی و امنیتی ایجاد شده بود پاک کردند.

در جنوب نیز به ویژه در صور مردم همچنان شعارهایی در رد راه چاره های متوسط سر داده و خواهان استعفای دولت و مجلس بودند.

در طرف مقابل٬ تماس های سیاسی در سایه سخنرانی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله که اعلام نموده بود صراحتا همراه با مردم است٬ به شکل قابل توجهی افزایش یافت.اما سید نصرالله در کنار این٬ بر موضع قاطع خود در ایستادن کنار میشل عون رئیس جمهور لبنان و سعد حریری نخست وزیر کشور تاکید و هرگونه تغییر در ترکیب عون و حریری را رد کرد.

در این میان رسانه های معروف وابسته به سفارت عربستان در لبنان٬ دستورالعمل هایی را از این سفارت دریافت کردند تا درصد بالایی از نقدها و توهین ها را به شخص سید حسن نصرالله نسبت دهند.

اما در سطح سیاسی ممکن است این نتایج به دست آید:

اولا:حریری همچنان در کوشش است تا در صندلی خود باقی بماند.وی به همین منظور تماس های داخلی و خارجی زیادی برقرار نموده است. به گفته منابع آگاه٬ حریری حمایت های مستقیمی از آمریکا و فرانسه برای ماندن در سمت خود با استفاده از فشار افکار عمومی در جهت اصلاحات مورد انتظار دریافت نموده است.

نخست وزیر لبنان در این راستا در خط نیروهای سیاسی کار نموده و با تیم ولید جنبلاط نماینده سابق درباره خطرات فروپاشی دولت بحث کرد و نیز از نبیه بری رئیس مجلس لبنان خواست تا در ارائه توضیحات به جنبلاط در مورد بهای سنگینی که در صورت فروپاشی دولت متوجه همه خواهد بود به وی یاری کند.

جنبلاط به بسیاری از نیروها و کشورها و در صدر آنها عربستان خاطرنشان کرد که در صورت سقوط دولت٬ مسئولیت این فروپاشی را برعهده نمی گیرد. این بحث با فرستادن وائل ابو فاعور وزیر صنایع لبنان به دیدار با حریری و ارائه یک نسخه از پیشنهاد اصلاحات مالی وی انتها یافت و قرار است جنبلاط امروز پاسخ دهد.

ثانیا: حریری همین کار را با سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی انجام داد. اما جعجع از فرستادن نماینده برای مذاکره با حریری درباره اصلاحات مالی وی خودداری کرد. وی خاطرنشان کرد که ریاست حزب نیروهای لبنانی تحت فشار زیادی از جانب افکار عمومی بوده و درحال تصمیم گیری سریع برای استعفا است.پایان تصمیم استعفای فوری و کامل این حزب از دولت و درخواست تشکیل یک دولت جدید گرفته شد.

ثالثا: حریری با بیشتر نیروهای سیاسی تاثیرگذار در دولت لبنان از جمله جریان آزاد ملی و جنبش امل و حزب الله و جریان المرده صحبت نموده و ایده های جدیدی از جمله اصلاحات مالی خود را با آنها در میان گذاشت و خواهان تشکیل یک جلسه فوری برای تصمیم گیری درباره آن قبل از دوشنبه شد.

هرچند که طرف های ذی ربط موضع خود را در این خصوص اعلام ننموده اند اما منابع مربوطه اشاره کردند که حزب الله پس از تعهد حریری به لغو هرگونه لایجه و مالیات و اقدامات جدیدی که به اقشار ضعیف و بخش کارمندان آسیب می زند٬ در اقناع بسیاری از طرف ها به اصلاحات مالی حریری یاری زیادی نموده است.

بر اساس گفته های یکی از شرکت نمایندگان در تماس های مربوط به اصلاحات حریری٬ این اصلاحات شامل اقدامات بی سابقه در زمینه بسیاری از امور از جمله لغو انواع افزایش مالیات بر ارزش افزوده و تلفن و خدمات عمومی و نیز لغو پیشنهادات مربوط به کاهش حقوق و مزایا و اعاده وام های مسکن است.

اما در زمینه واردات قابل توجه است که اصلاحات مالی حریری به یک تصمیم قاطع درباره اینکه بودجه 2020 باید بدون کسری باشد اشاره نموده است. منابع خاطرنشان کردند که نخست وزیر لبنان با ریاض سلامه رئیس بانک لبنان در مورد شرکت بانک مرکزی و اتحادیه بانک ها به حدود 5 هزار میلیارد لیره به منظور کاهش هزینه بدهی های عمومی به اضافه افزایش مالیات بر سود بانک ها صحبت کرد. در مقابل٬ منابع اظهار کردند که این اصلاحات حریری شامل پیشنهادی در زمینه خصوصی سازی بخش تلفن همراه و آغاز به کار در مدت زمان کوتاه (حدود یک ماه) در اجرای طرح منبع موقت انرژی و منبع دائمی است.

با توجه به آنالیز های انجام شده٬ اصلاحات مالی حریری همچنین شامل ایده هایی برای تصویب مجموعه ای از بندهای قوانین که شامل قانون برطرف مخفیانه بودن فعالیت های بانکی همه وزیران و نمایندگان و مسئولان در دولت و نیز قانون ویژه بازگرداندن اموال دزدیده شده٬ یک سازوکار روشن و عملی برای مقابله با فساد به اضافه لغو قوانین برنامه مربوط به هزینه ها در زمینه ارتباطات و راه ها٬ کاهش حقوق روسا و وزیران و نمایندگان کنونی و سابق به نسبت حدود 50 درصد و نیز لغو امتیازات فراوان موسسات دولتی و مسئولان آن ها می گردد.

باتوجه به خوش بینی ارکان دولت در مورد اصلاحات مالی حریری مسئولان عالی رتبه سوال کردند که آیا این اقدامات برای جلب افکار عمومی کافی است. حریری به حاضران خاطرنشان کرد که درحال آنالیز چگونگی اقناع مردم در این خصوص که این راه چاره جدی است٬ می باشد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 505

به "لبنان، راهکارهای حریری برای خروج از بحران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لبنان، راهکارهای حریری برای خروج از بحران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید