عملیات آبرسانی غیزانیه به کجا رسید؟

به گزارش هیو بلاگ، غیزانیه دارای 85 روستا است و بیش از 28 هزار نفر جمعیت دارد و بعد از سال ها، اکنون عملیات آبرسانی به این بخش در سه فاز در حال انجام است.

عملیات آبرسانی غیزانیه به کجا رسید؟

گروه دانشگاه خبرنگاران، هانا چراغی؛ * بیش از 2 ماه از اعتراضات مردمی غیزانیه و رسانه ای شدن مسائل آبرسانی این بخش گذشته است.

از زمانی که موضوع بی آبی غیزانیه مطرح شد، گروه های جهادی و خیّرین و دغدغه مندان و فعالان اجتماعی وارد میدان شدند و ضمن مطالبه گری از مسئولان استانی و کشوری برای رسیدگی به مسائل این منطقه، اقداماتی در جهت رفع مصائب آنان انجام دادند.

تا پیش از برگزاری اعتراض مردمی بخش غیزانیه و مسدود کردن جاده ترانزیتی اهواز-امیدیه، هیچکس به طور جدی به مسائل مردم این منطقه در زمینه آبرسانی رسیدگی نکرد و مردم فقط به وعده های پوچ و بی سرانجامی که از سوی مسئولان به آنان داده می شد، دلخوش بودند.

بیشتر بخوانید:

  • از آب هم مضایقه کردند... / آب تنها خواسته مردم سخاوتمند غیزانیه!
  • غیزانیه همچنان تشنه است / آیا واقعا وعده مسئولان برای آبرسانی انجام شد؟

تا قبل از این جریان، برخی مناطق غیزانیه در بی آبی مطلق به سر می بردند و حتی شبکه انتقال آب هم در برخی روستا ها وجود نداشت و آبرسانی در تعدادی از روستاها، هر چند روز یکبار آن هم برای چند ساعت صورت می گرفت و مردم غیزانیه برای تامین آب ناچار بودند هزینه گزافی پرداخت کنند.

اما از زمانی که مسائل این بخش رسانه ای شد و مشخص شد که مشکل کجاست، مسئولان و جهادگران و خیّرین پای کار آمدند و در نهایت، 24 خردادماه بود که آیین افتتاح پروژه آبرسانی به غیزانیه برگزار و قرار بر این شد که به 12 روستای این فاز به صورت 24 ساعته و 18 روستا به شکل 10 ساعته آبرسانی شود. طبق گفته غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان به طور کلی حدود 17 هزار متر مکعب آب به این روستا ها انتقال پیدا می کند که قبل از اجرای این پروژه، این رقم حدود 3000 متر معکب بوده است.

همچنین استاندار خوزستان در افتتاحیه این پروژه بیان می کند: در فاز دوم پروژه، آبرسانی روستا های منطقه از طریق مجتمع آبرسانی رامشیر صورت می گیرد؛ که بالغ بر 33 روستا است و این روستا ها در شرق بخش غیزانیه قرار دارند و این فاز طی 50 روز آینده تکمیل و به بهره برداری می رسد.

ناگفته نماند که غیزانیه دارای 85 روستا است و بیش از 28 هزار نفر جمعیت دارد و این بخش در 40 کیلومتری مرکز استان خوزستان واقع شده و 180 حلقه چاه نفت در آن قرار گرفته است که روزانه حدود 600 هزار بشکه نفت تولید می کنند؛ با این حال مردم این منطقه از آب که جزو نیاز های اولیه و اساسی است، سال ها محروم بودند!

اواخر تیرماه بود که به بررسی شرایط آبرسانی غیزانیه پرداختیم تا مشخص شود که بعد از افتتاح پروژه آبرسانی فاز یک، شرایط تامین آب این مناطق به چه نحو است و مشخص شد که پروژه آبرسانی فاز یک غیزانیه در حال تکمیل بوده، اما آبرسانی به شکل پایدار صورت نمی گرفت و از 30 روستایی که در فاز یک قرار داشتند. آبرسانی 12 روستا به صورت 24 ساعته و 12 روستا به شکل 12 ساعته و 6 روستای دیگر هم در طول روز فقط 8 ساعت آب داشتند و آبرسانی فاز دو هم انجام نشده بود.

از سویی، 31 تیرماه بود که برخی از فعالان دانشجویی راهی غیزانیه شدند تا شرایط آبرسانی منطقه را بررسی کنند و در بازدیدی که داشتند، مشخص شد با افتتاح فاز اول آبرسانی به غیزانیه، روستا های صفیره، رحمانیه، ملگیت، مشرحات، عنیت، سیدهاشم، فضله، حیاویه، حفیره، گرائیه، بیوض به آب پایدار دسترسی پیدا کردند. در فاز اول، فقط روستای نزهه آب پایدار ندارد و آبرسانی روستای نزهه باید از ایستگاه نزهه صورت گیرد تا روستاییان این منطقه هم به آب پایدار دسترسی داشته باشند.

در فاز دوم هم که از صفیره تا نزهه است، 18 روستا از تاسیسات نزهه برخوردارند (اسامی آنان بدین شرح است: غیزانیه، عوده، نمره 3، شجیرات، ام دیای جدید، ام دیای یک، عوده کوچک، صحینات، چای ورشام، طویله کوچک، طویله بزرگ، طویله، طویله کواکب، طویله سیدجعفر، حلوه جامع، حلوه فای، حفیره بیت علی، عین المجبل).

بر این اساس، از بین 18 روستای مذکور، غیزانیه، عوده، نمره 3، شهید شجرات، ام دیای 3، ام دیای 2، هر یک روز در میان به مدت 4 ساعت آب دارند.

همچنین، از بین این 18 روستا، روستا های عوده کوچک، صحینات، چای ور شام، طویله کوچک، طویله بزرگ، طویله کواکب، طویله سید جعفر، در هفته یکبار آب دارند و آبرسانی برای آنان انجام می شود. البته در روستای ام دیای 1 و حلوه جامع و عین المجمل آب مورد نیاز مردم از طریق تانکر تامین می شود و آبرسانی روستای حفیره بیت علی به صورت شبانه روزی انجام می شود و در صورتی که آبرسانی فاز 2 هم انجام شود، 18روستای مذکور به آب پایدار دسترسی پیدا نمی کنند، چرا که نیاز به توسعه مخازن نزهه و صفیره و شیبان است.

به عنوان مثال، مخزن نزهه در حال حاضر، 1000 متر عمق دارد و این رقم باید به حدود 5000 متر برسد تا بتواند 24 ساعته آبرسانی کند.

ناگفته نماند که این آبرسانی ها فقط و فقط برای تامین آب مورد نیاز احشام و شستشو و استحمام و... مورد استفاده قرار می گیرد و آشامیدنی و شرب نیست!

بیشتر بخوانید:

  • آخرین شرایط آبرسانی در غیزانیه / دریغ از یک قطره آب شرب!

فرآیند آبرسانی به بخش های غیزانیه در حال انجام بود تا اینکه 5 مردادماه آیین شروع عملیات اجرایی فاز سوم طرح آبرسانی به روستا های غیزانیه برگزار شد و این مهم در جنوبی ترین نقاط منطقه غیزانیه به همت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و مشارکت بنیاد مستضعفان صورت می گیرد.

سردار سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در این آیین می گوید: منابع مالی گام سوم طرح آبرسانی به غیزانیه اهواز تامین شده و لوله گذاری 30 کیلومتر شروع شده و این وعده را می دهیم که در 50 روز این خط آبرسانی به بهره برداری برسد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص): منابع مالی گام سوم طرح آبرسانی به غیزانیه اهواز تامین شده و این وعده را می دهیم که در50 روز این خط آبرسانی به بهره برداری برسد.

غلامرضا شریعتی نیز در این آیین می گوید: تامین آب شرب غیزانیه در فاز اول، یک ماه پیش به خاتمه رسید و پس از فاز اول، با توجه به نیاز منطقه، فاز دوم آبرسانی نیز شروع و عملیاتی شد. این فاز به مراحل خاتمهی رسیده و 10 کیلومتر باقی مانده و 18 کیلومتر از مجموع 28 کیلومتر از صفیره تا نزهه اجرا شده است. تا خاتمه مرداد ماه امیدواریم این 10 کیلومتر نیز به خاتمه و آب را به نزهه برسانیم. فاز سوم آبرسانی به این بخش هم با کمک قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) و بنیاد مستضعفان از شروع شد و امیدواریم ظرف 30 تا 45 روز این فاز سوم آبرسانی نیز به خاتمه برسد و همه 85 روستای غیزانیه از آب بهره مند شوند.

به گفته استاندار خوزستان، تا خاتمه تابستان تمامی روستا های غیزانیه به آب دسترسی دارند و تنها یک روستا به نام مشرفه فاقد خطوط داخل روستا است که کار آن نیز همزمان با فاز سوم انجام می شود.

استاندار خوزستان: تا خاتمه تابستان تمامی روستا های غیزانیه به آب دسترسی دارند.

گفتنی است، پیگیری های خبرنگاران پیرامون رفع مسائل آبرسانی بخش غیزانیه همچنان ادامه دارد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 4643

به "عملیات آبرسانی غیزانیه به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملیات آبرسانی غیزانیه به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید