شناسایی نقوش اصیل قلمزنی و مقایسه با آثار ساسانی و هخامنشی

به گزارش هیو بلاگ، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، شناسایی نقوش اصیل قلمزنی و مقایسه با آثار ساسانی و هخامنشی صورت گرفت.

شناسایی نقوش اصیل قلمزنی و مقایسه با آثار ساسانی و هخامنشی

داستان چیست؟

سید عبدالمجید شریف زاده گفت: اگرچه هنر قلمزنی بطور کلی هنری زنده است؛ به واقع حیات این هنرـصنعت، تنها در شهر اصفهان ادامه دارد و شعله آن در شهر شیراز که زمانی دارای قلمزنان بسیار و قلمزنی های چشم نواز بخصوص روی نقره بوده، امروزه رو به خاموشی است.

شریف زاده با بیان اینکه هنر قلمزنی شیراز آنچنان صندلی رفیع و مستحکمی داشته که بخشی از توصیفات جهانگردان را به خود اختصاص داده، توضیح داد: قلمزنی شیراز از عیار نمودن فلز تا نقوش آن از آثار پیشینیان الهام گرفته و نمونه خاصی از نقوش که به نام قلم جمشیدی شهرت دارد، از نقش برجسته های هخامنشیان ملهم بوده و در بخش گیاهان از زرینه و سیمینه های عصر ساسانی الگوبرداری شده است.

وی اعلام نمود: البته در قرون حاضر به جهت آنکه هنر پایه قلمزنی، دواتگری به کل از بین رفته است؛ نقشها بر ظروفی می نشینند که مطابقت تام با آن ندارد، لذا این گسست تصویری باعث ناهمسانی های بصری شده است.

شریف زاده هنر قلمزنی را یکی از رشته های هنرهای سنتی و هنر معنوی ایرانیان دانست که از صندلی ویژه ای برخوردار بوده و به یاری ذوق و اندیشه هنرمندان ایرانی با تأثیر از آداب، سنن و فرهنگ و مذهب در بیان آراء و عقاید ایرانیان به زیباترین وجه بر روی اشیای فلزی نقش بسته است.

به گفته رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه، شناسایی خاستگاه های اولیه نقوش قلمزنی شیراز و یافتن اندیشه زیباشناسانه مستتر در پس هر طرح و نقش آن و یافتن ردپایی از اساتید به جای مانده از این هنر است تا با مقایسه فن شناسی و قلمهای مورد استفاده، سبک قلمزنی شیراز و اصفهان مجزا گردد.

وی گفت: هنر قلمزنی شیراز به واسطه روحیه گردشگری موجود در میان مردم این خطه، به سبکی نظام یافته که دارای پوشش کوچندگان و اقوام مختلف فارس بوده و با تصاویر انسانی موجود در نقش برجسته های عصر هخامنشیان و ساسانیان آمیخته شده و گویا سربازان تخت جمشید با همان صلابت و جاودانگی، لباسهای لری، ترکی و فارسی بر تن نموده اند.

او گفت: در هنر قلمزنی شیراز شباهت های بسیاری در بخش نقوش جمشیدی با هنر عصر هخامنشی وجود دارد که البته به صورت خاصی با فرهنگ فولکلور استان فارس و علی الخصوص کوچندگان لر و ترک آن آمیخته شده است.

شریف زاده البسه و پوشاک را بااهمیت دانست و توضیح داد: گویا نقش برجسته های سنگی هخامنشی در خطه فارس به پوشاک محلی آذین شده و در قلمزنی به کار برده شده اند، از این روی، پادشاهان، گروه هدیه آورندگان و سپاهیان تخت جمشید به حالت زنده نما در قلمزنی شیراز ظهور و بروز پیدا می نماید.

او با بیان اینکه در بخش تصاویر نباتی قلمزنی شیراز با الگوگیری از هنر عصر ساسانی است، اضافه نمود: نقش برجسته های ساسانی چه در بخش سنگی، گچبری و چه در بخش زرینه و سیمینه ها، تاثیرات عمیق در بخش نمادپردازی های نباتی هنر قلمزنی شیراز نهاده اند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همگردی
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 5184

به "شناسایی نقوش اصیل قلمزنی و مقایسه با آثار ساسانی و هخامنشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی نقوش اصیل قلمزنی و مقایسه با آثار ساسانی و هخامنشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید