ساخت پناهگاه در کوهستان ها خلاف اصول زیست محیطی است

به گزارش هیو بلاگ، مدیر کارگروه دیده بان کوهستان می گوید که ساخت پناهگاه در کوهستان ها علاوه بر اینکه برای کوهنوردان خطراتی جدی به دنبال دارد با اصول زیست محیطی نیز سازگار نیست.

ساخت پناهگاه در کوهستان ها خلاف اصول زیست محیطی است

عباس محمدی در گفت و گو با خبرنگاران ضمن انتقاد از ساخت سازه های غیر اصولی و بدون مجوز در کوهستان ها اظهار کرد: اخیرا سازه ای غیر مجاز به اسم پناهگاه در جهت قله توچال ساخته شده بود که با همکاری شهرداری تخریب شد. در درجه اول باید به این موضوع توجه کنیم که در محیط کوهستان ها همانند محیط های شهری ساخت هرگونه سازه ای نیاز به دریافت مجوزهای لازم دارد و نباید کسی به خود اجازه دهد که در ارتفاعات اقدام به ساخت محیط هایی مانند پناهگاه کند.

مدیر کارگروه دیده بان کوهستان ادامه داد: ساخت محیط هایی مانند پناهگاه ها در کوهستان نه تنها معضلات زیست محیطی به دنبال دارد بلکه جان کوهنوردان را نیز به خطر می اندازد. بیشترین حوادث مرگبار کوهنوردی در جهتهایی که پناهگاه در آن وجود دارد، اتفاق می افتد. ساخت پناهگاه ها رفت و آمد افراد غیر حرفه ای و ناآشنا به محیط کوه را بیشتر می کند علاوه بر آن ساخت پناهگاه ها به معنای ایمن شدن جهت کوهستان نیست.

محمدی با اشاره به اینکه لزومی ندارد که افراد غیرحرفه ای بخواهند به ارتفاعات بالای 4000 متر و مناطق سخت صعود کنند و بعد در آنجا نیاز به پناهگاه داشته باشند، شرح داد: حدود 600 تا 700 پناهگاه در ارتفاعات کشور وجود دارد این درحالیست که نباید محیط کوهستان را شبیه به محیط های شهری کنیم و امکاناتی را در ارتفاعات بالا به وجود آوریم.

این فعال محیط زیست در ادامه با بیان اینکه اطراف پناهگاه ها در کوهستان عموما تبدیل به محیط هایی پر از زباله می شوند، گفت: استفاده تعداد زیادی کوهنورد از پناهگاه ها سبب می شود که به تدریج در آن منطقه زباله زیادی جمع شود همچنین بعضی از پناهگاه ها مانند شیرپلا، کلکچال، پناهگاه جنوبی دماوند و... به رستوران یا کافه تبدیل شده اند که این خود سبب افزایش تولید پسماند در محیط های کوهستانی می شود.

مدیر کارگروه دیده بان با تاکید بر اینکه کوهستان ها نیاز به ساخت پناهگاه های جدیدی ندارند، تاکیدکرد: لازم است پناهگاه هایی که از قبل ساخته شده اند و حتی بعضی از آن ها به دلیل قدمت خود ارزش تاریخی دارند را مدیریت کرد.

وی در انتها گفت: برای مثال نیاز نیست که در کنار این پناهگاه ها کافه یا رستورانی ساخته شود و به کوهنوردان خدماتی ارائه دهد چراکه کوهنورد موظف است که تمام نیازهای خود اعم از خوراک و پوشاک را تامین و پس از آن اقدام به صعود کند همچنین خود کوهنوردان علاوه بر جمع آوری پسماندهای خود می توانند زباله هایی را که گردشگران یا کوهنوردان دیگر در محیط رها کرده اند جمع آوری کنند. نیاز است که برای حفظ محیط زیست کوهستان ها چنین فرهنگ هایی بیشتر ترویج پیدا کند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 5359

به "ساخت پناهگاه در کوهستان ها خلاف اصول زیست محیطی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت پناهگاه در کوهستان ها خلاف اصول زیست محیطی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید