خبرنگاران دویچه وله : مذاکرات صلح افغانستان؛ فرصتی تاریخی یا راه سخت و ناروشن؟

به گزارش هیو بلاگ، تهران - خبرنگاران- دویچه وله آلمان در گزارشی درباره مذاکرات صلح میان دولت افغاستان و گروه طالبان گفت که مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان در قطر شروع می گردد و فضای امیدی که پس از توافق میان آمریکا و طالبان شکل گرفت، مدتهاست که از بین رفته در حالی که خشونت ها افزایش یافته است.

خبرنگاران دویچه وله : مذاکرات صلح افغانستان؛ فرصتی تاریخی یا راه سخت و ناروشن؟

به گزراش خبرنگاران ، به نقل از دویچه وله آلمان ، گفت و گوهای صلح میان طالبان و دولت افغانستان که ماه ها به تعویق افتاده خاتمه قرار است روز شنبه 22 شهریور در دوحه پایتخت قطر شروع گردد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که خود برای شرکت در این مذاکرات به قطر می رود، گفته است که طرفین درگیری نباید فرصتی تاریخی را برای خاتمه دادن به جنگ در افغانستان از دست دهند. در حالی که حشونت های افزایش

او از مذاکره نمایندگان خواسته است واقع بینی، خویشتنداری و انعطاف پذیری لازم را برای موفقیت این فرایند نشان دهند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز عصر پنج شنبه 20 شهریور در یک کنفرانس مطبوعاتی از سفر وزیر خارجه اش به عنوان سفری تاریخی یاد نموده است.

او گفت: ما مدتی است که با طالبان مذاکره نموده ایم و پیشرفت زیادی نیز حاصل شده است. ما گروهی از سربازان را از آنجا خارج نموده ایم و به زودی نیروهای خود را در افغانستان به 4000 نفر کاهش می دهیم. ما با طالبان و نمایندگان دولت افغانستان مناسبات خوبی داریم. ببینیم در مذاکره اوضاع چگونه پیش می رود.

گفت و گوهای صلح برای ماه مارس یعنی حدود شش ماه پیش برنامه ریزی شده بود، اما ادامه جنگ و اختلافات بر سر آزادی زندانیان دو طرف، شروع مذاکرات را به تأخیر انداخت.

در ماه فوریه امسال میلادی نمایندگان طالبان توافق نامه ای با دولت آمریکا به منظور خارج کردن تدریجی نیروهای آمریکایی تنظیم نموده بودند. اما پیش درآمد این امر کاهش خشونت در افغانستان است. اتفاقی که در چند ماه اخیر عکس آن رخ داده است. با این وجود آمریکا اعلام نموده است که بخشی دیگر از نیروهای خود را از افغانستان خارج می نماید.

هیات مذاکره نماینده طالبان در حال حاضر در دوحه هستند و هیئت دولت افغانستان، به رهبری عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی آشتی ملی نیز روز آدینه وارد دوحه می گردد.

امید به صلح مدت هاست که از بین رفته

فضای امیدی که پس از توافق صلح میان آمریکا و طالبان شکل گرفت، مدتهاست که از بین رفته است. از آن موقع به بعد خشونت بار دیگر افزایش یافته است. در چند ماه گذشته افغانستان تقریباً هر روز شاهد حملات طالبان به سربازان و نیروهای نظامی افغانستان بوده است. سربازان آمریکایی نیز بارها هدف حملات طالبان قرار گرفته اند. همین چندی پیش بود که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو بار دیگر از طالبان خواست تا به تعهدات خود در تواقفنامه دوحه عمل نمایند.

او گفته بود:خشونت هنوز در حد انتظار ما کاهش نیافته است. ما از طالبان می خواهیم از خشونت بکاهند و گفتگوهای جدی را با دولت شروع نمایند. طالبان همچنین باید همه روابط خود را با القاعده و سایر سازمان های تروریستی قطع کند.

اما بر اساس گزارش سازمان ملل که در خاتمه ماه مه منتشر شد، روابط طالبان با القاعده هم چنان ادامه دارد. گزارش تاکید نموده بود که القاعده حضور جدی در این کشور دارد و از حمایت طالبان برخوردار است.

حمله به افغانستان

19 سال پیش یک عامل به اعلام جنگ آمریکا علیه طالبان منجر شد: حمله تروریستی به برج های دوقلو در مرکز تجارت نیویورک که توسط القاعده و رهبر آن اسامه بن لادن از داخل افغانستان برنامه ریزی و راهنمایی شد. رئیس جمهور وقت آمریکا جورج دبلیو بوش دستور دخالت آمریکا در افغانستان با هدف یافتن اسامه بن لادن و سرنگونی طالبان را داد.

اکنون و پس از نزدیک به دو دهه نیروهای نظامی آمریکا در حال عقب نشینی از صحنه جنگ در افغانستان هستند. پس از عقب نشینی نیروهای آمریکایی، ممکن است سایر کشورهای ناتو نیز سربازان خود را از افغانستان خارج نمایند. در حال حاضر تنها حدود 1000 سرباز ارتش آلمان در منطقه هندوکش مستقر هستند و ماموریت آنها در حد آموزش و پشتیبانی است.

رسیدن به راه چاره

جای سوال است که آیا می توان راه چاره منازعات در افغانستان را در گفتگوی برنامه ریزی شده درون افغانی یافت. باورهای طالبان درباره آینده کشور به سختی با تغییرات اجتماعی که طی 19 سال گذشته رخ داده ناسازگار است و بیشتر در سمت الغای این تغییرات مثبت به سود حقوق اجتماعی و حقوق زنان و ... است.

آنها می خواهند به جای قانون اساسی فعلی افغانستان، با قوانین شریعت یک امارت اسلامی افغانستان را تأسیس نمایند. بنابراین هنوز تعیین نیست که آیا در خاتمه گفتگوهای داخلی افغانستان صلح به افغانستان بازگردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 5284

به "خبرنگاران دویچه وله : مذاکرات صلح افغانستان؛ فرصتی تاریخی یا راه سخت و ناروشن؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دویچه وله : مذاکرات صلح افغانستان؛ فرصتی تاریخی یا راه سخت و ناروشن؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید