خبرنگاران ایجاد پایگاه ملی میراث فرهنگی در شهرری ضروری است

به گزارش هیو بلاگ، شهر ری - خبرنگاران - رییس شورای اسلامی شهرستان ری با بیان اینکه این منطقه وسیع با وجود آثار متعدد باستانی و ارزشمند کمتر مورد توجه قرار گرفته است گفت: ایجاد پایگاه ملی برای حفاظت و صیانت بیشتر آثار مورد توجه است.

خبرنگاران ایجاد پایگاه ملی میراث فرهنگی در شهرری ضروری است

حسن خلیل آبادی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرنگاران گفت: هم اینک آثار ارزشمند زیادی در شهرستان ری وجود دارد که قدمت آنها چهار تا هشت هزار سال تخمین زده می شود که از حال و روز خوبی برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه اداره میراث فرهنگی شهرستان با پرسنل و اعتبارات مرمتی محدود نمی تواند مدام از این آثار حفاظت گسترده ای داشته باشد خاطر نشان کرد: پیش از این آتشکده تاریخی شهر ری که از شرایط خوبی برخوردار نبود با همکاری دانشگاه شهید بهشتی از خطر نابودی و تخریب دور و توسط کارشناسان مرمتگر و باستان شناس مورد حفاظت قرار گرفت.

به گفته عضو شورای اسلامی تهران، ری و تجریش، در حال حاضر این موضوع تخصصی را باهمکاری دانشگاهها برای سایر ابنیه نمی بینیم.

رییس شورای اسلامی شهرستان ری گفت: موقعیت چشمه علی، دژ رشکان، برج طغرل و سایر بناهای این شهر که قابلیت گردشگری ویژه ای دارند می توانند با ایجاد فضا سازی هر کدام را به پلازاهای شهری برای حضوربیشتر مردم در این بافت ها منجر شود چراکه این بناها بسیار خاص هستند.

به گفته وی در صورت بی توجهی به این بناها به مرور زمان شاهد از بین رفتن آنها خواهیم بود.

طرح جامع برای امامزاده عبدالله شهرری تعریف می شود

عضو شورای اسلامی شهر تهران به نشست اخیر برخی متولیان، یک استاد طراح، کننده اوقاف شهرستان و صاحبان مقابر اشاره کرد و گفت: مقرر شد تا طرح جامع برای آرامستان های امامزاده عبدالله تعریف شود.

خلیل آبادی با توجه به اینکه این گورستان از لحاظ قدمت مذهبی، تاریخی و مدفون شدن شخصیت های مختلف ارزشمند و مردم نیز حس خوبی به این محل دارند شرح داد که این محل می تواند به مرکزی گردشگری برای شهر تبدیل شود.

به گفته رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، این اقدام می تواند با همکاری و کمک میراث فرهنگی آن تغییرات انجام شود.

مسائل قلعه گبری ری همچنان پابرجاست

خلیل آبادی همچنین در پاسخ به این سوال هم اینک به شرایط قلعه تاریخی گبری با قدمت 2 هزار ساله در شهرک علایین شهر ری چگونه است و برای احیای آن چه برنامه ای خواهید داشت اضافه نمود: متاسفانه هنوز مسائل برای حفاظت از این اثر تاریخی حل نشده بلکه با رایزنی با میراث فرهنگی به دنبال آندبوده تا این نهاد برای حفاظت ش فعال تر برخورد کند.

وی گفت: این اثر تاریخی در موقعیت جغرافیایی در راستا اتوبان امام علی(ع) قرار گرفته است می تواند با مساعدت آستانه عبدالعظیم(متولی اثر) به موزه شهرستان تبدیل شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بنای عظیم تاریخی که به واقع هویت تاریخی این منطقه است، حفظ شود خاطر نشان کرد: در حال حاضر پیشنهاداتی را به میراث و آستانه عبدالعظیم داده ایم و باز هم آن را پیگیری خواهیم کرد.

این مسئول با بیان اینکه به علت بی توجهی به دژ رشکان و قلعه گبری به مرور زمان شاهد از بین رفتن این آثار تاریخی هستیم اضافه نمود که با هشدار به میراث فرهنگی به دنبال صیانت از این آثار تاریخی 2 هزار ساله داریم.

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه با توجه به قدمت بالای این آثار، بخشی از این میراث به لحاظ خاص بودن می تواند جنبه جهانی داشته باشد گفت: می طلبد با مستند نگاری و کمک دریافت از یونسکو به حفظ این ابنیه و بافت های تاریخی کمک کرد چراکه برخی این بقایای با توجه به دیرینگی و مربوط بودن به تمدن بشری تاریخ گسترده و عمیقی را در خود جای داده است.

وی اضافه نمود که باید دلسوزان با حمایت خود و بهره گیری از یونسکو نیز اقدام به ایجاد پایگاهی جهانی در این منطقه کنند.

ساخت اتوبان امام علی هویت ری را مدفون کرده است

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: ساخت اتوبان امام علی بر روی شهر قدیمی ری احداث شده که در زمان ساخت این راستا میراث فرهنگی و داشگاه شهید بهشتی بارها نسبت به آن تذکر دادند.

خلیل آبادی با بیان اینکه 2 زلزله تاریخی در ری باعث شد تا این شهر نابود و شاکله اصلی آن در موقعیت فعلی آن بنا شود تاکید کرد: شهر تاریخی ری هم اینک در زیر اتوبان امام علی مدفون است و با تغییر این راستا می توان هویت دوباره به ری باستان هویدا کرد.

خلیل آبادی با اشاره به اینکه 2 راستا اتوبان تا شهر ری تجمع مراکز و بناهای تاریخی است اضافه نمود: با توجه به کوه خواری در کوه بی بی شهربانو توسط سیمان ری باید به دنبال داشته های فعلی بود چراکه نسل آینده از بی توجهی ما نسبت به این آثار گلایه خواهند کرد.

شهرستان ری بایک میلیون نفر جمعیت در جنوب تهران واقع شده که از لحاظ دیرینگی و قدمت در کشور پیشتاز است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 5987

به "خبرنگاران ایجاد پایگاه ملی میراث فرهنگی در شهرری ضروری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ایجاد پایگاه ملی میراث فرهنگی در شهرری ضروری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید