جنبش جورج فلوید متفاوت ترین جنبش 52 سال اخیر امریکاست

به گزارش هیو بلاگ، دو هفته است که سراسر ایالات متحده امریکا به خاطر قتل مرد 46 ساله سیاهپوست به دست پلیس شهر مینیاپولیس در ایالت مینه سوتا ناآرام شده و هر روز بر شدت ناآرامی ها افزوده می شود.دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا هم تا این لحظه هیچ اقدام مثبتی برای بازگرداندن معترضان به خانه هایشان نکرده و هیچ کس نمی داند سرنوشت امریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نوامبر چگونه رقم خواهد خورد اما فواد ایزدی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل امریکا در گفت و گو با ایران از سقوط امریکا در جهت افول خبر می دهد و اتفاق های

جنبش جورج فلوید متفاوت ترین جنبش 52 سال اخیر امریکاست

چه عواملی باعث شده که تظاهرات ضدنژادپرستی در امریکا تا این حد گسترده و جدی شود؟

تظاهرات اخیر در ایالات متحده امریکا را می توان گسترده ترین جنبش اعتراضی 52 سال گذشته امریکا نامید. جنبشی که از نظر گستردگی پس از جنبش مارتین لوترکینگ در این کشور سابقه نداشته و حتی به نوعی از جنبش وال استریت هم وسیع تر بوده است. این تظاهرات از جنبه های مختلف با اعتراض های گذشته متفاوت است. نخست اینکه، خشم مردم در مقایسه با گذشته بسیار بیشتر است. دوم آنکه فقط سیاهپوستان نیستند که به خیابان ها آمده اند؛ سفید پوست ها، اقلیت ها، نسل دوم مسلمانان، رنگین پوست های دیگر، منتقدان سیاست های جنگ طلبانه و... هم در جمع معترضان دیده می شوند. این ترکیب جمعیتی هم به دلیل عملکرد ترامپ در کاخ سفید است که از 2017 تا به امروز مدام درصدد ایجاد شکاف در جامعه ایالات متحده بود و هر بار یکی از اقشار جامعه را هدف قرار می داد. سوم اینکه، دغدغه معترضان تنها دغدغه تبعیض نژادی نیست بلکه آنها خواستار حل شدن مسائل ساختاری در جامعه امریکا از جمله معضل خشونت نیروی پلیس و تبعیض طبقاتی هستند. بسیاری از سفیدپوست هایی که در تظاهرات شرکت می کنند خواستار برچیده شدن تبعیض طبقاتی هستند.

آیا تحقق مطالبات معترضان برای اجرای عدالت، آنهم در شرایطی که یک رهبر راستگرای افراطی مانند دونالد ترامپ در رأس کاخ سفید است، امکان پذیر است؟

خاتمه نژادپرستی یکی از مطالبات معترضان است اما اصلی ترین مطالبه نیست. همان طور که اشاره کردم آنها خواستار برطرف شدن مسائل ساختاری در امریکا هستند؛اتفاقی که در آینده نزدیک رخ نخواهد داد و امریکا که در گذشته در سرکوب جنبش های اجتماعی پیروز بوده، ممکن است اینبار هم این جنبش را با پیروزیت سرکوب کند. اما در نهایت این خشم عمومی مانند آتش زیر خاکستر در ایالات متحده باقی خواهد ماند و به مرور زمان منجر به تغییر امریکا خواهد شد. بر اساس آمار ارائه شده از سوی اداره آمار امریکا، تا سال 2045 میلادی یعنی 25 سال دیگر ترکیب جمعیتی امریکا تغییر خواهد کرد و سفیدپوست های این کشور در اقلیت قرار خواهند گرفت.

یکی از دلایلی که فعالیت های نژادپرستانه ترامپ تا این اندازه گسترده است، نگرانی از این موضوع است. او می خواهد با این کارها سال 2045 را به تعویق بیندازد اما باید بداند که امریکا در حال حاضر در یک دوره گذار ترکیب جمعیتی بسر می برد. در این دوره گذار افرادی که در حال حاضر در اکثریت هستند از جمله ترامپ راستگرا و خودبرتربین، می کوشند با توطئه و سرکوب موقعیت خود را حفظ کنند.

در جامعه ای مانند امریکا که مدعی آزادی بیان و دموکراسی است سرکوب های اخیر چه معنایی دارد؟

در ایالات متحده امریکا پلیس با توجه به مصونیتی که دارد، بسیار خشن عمل می کند. در جریان قتل جورج فلوید، عاملان قتل پس از چند روز دستگیر و بسرعت آزاد شدند. سپس مقامات قضایی اعلام کردند، آنها مرتکب قتل غیر عمد شده اند و حالا پس از دو هفته ناآرامی در سراسر امریکا گفته می شود آنها مرتکب قتل شبه عمد شده اند. با این حال هنوز هیچ حکم قطعی علیه آنها صادر نشده است.

نکته دیگر درباره امریکا این است که عمل و گفتار مقامات امریکایی بسیار متفاوت است. آنها از حقوق بشر حرف می زنند اما عملکرد حقوق بشری بسیار پرنفاقی دارند. به این معنا که خودشان دست به آدم کشی می زنند اما در مقابل دیگر کشورها ژست حمایت از حقوق بشر می گیرند. بواقع بحث حقوق بشر در امریکا بیشتر یک بحث ابزاری است برای لاپوشانی نقض های آشکار حقوق بشر که در این کشور رخ می دهد.

با این اوصاف، شانس پیروزی ترامپ در انتخابات نوامبر را چگونه می بینید؟

ترامپ کسی است که در سال 2016 با قطبی سازی جامعه امریکا به پیروزی رسید. او حالا هم که در آستانه انتخابات واقع شده است می کوشد تا جایی که می تواند جامعه امریکا را قطبی کند. این کار شاید به نفع شخص ترامپ باشد اما به هیچ وجه به نفع کشور ایالات متحده نیست و افول امریکا را تسریع می کند.

واشنگتن پست اخیراً مصاحبه خود با مقامات سازمان اطلاعات امریکا (سیا) را منتشر کرد که در آن یک ژنرال 4 ستاره امریکایی عضو سیا گفته بود، عملکرد ترامپ باعث شده کشور امریکا در آغاز خاتمه خود قرار بگیرد. در این مصاحبه به گفته این مقامات سیا که مسئول پیش بینی فرایند افول کشورهای جهان هستند، در حال حاضر امریکا شاخص های افول را دارد. در کل، اتفاق هایی که در امریکا در حال وقوع است و مواضع کنونی ترامپ هم می تواند منجر به ریزش آرای او شود و هم ممکن است باعث رویش آرای جدید به نفع او شود.

ممکن است رنگین پوست ها، اقلیت ها و حتی سفیدپوست های غیرنژادپرست که قصد داشتند به ترامپ رأی دهند، نظرشان را تغییر دهند اما نژادپرست هایی که از عملکرد ترامپ در بخش اقتصاد، اشتغال و... راضی نبودند و نمی خواستند به او رأی دهند، صرفاً به خاطر اینکه نژادپرستی ترامپ برایشان محرز شده به او رأی دهند. اینکه ریزش آرای ترامپ بیشتر خواهد بود یا رویش آرای او هنوز معلوم نیست.

یکی از نقاط تمرکز جو بایدن در رقابت های مقدماتی جلب آرای اقلیت ها و رنگین پوستان بود. آیا می توان از شرایط حال حاضر به عنوان فرصتی مغتنم برای بایدن و به طور کلی دموکرات ها یاد کرد.

لزوماً نمی توان گفت که یک فرصت مغتنم نصیب دموکرات ها شده است. دموکرات ها هم تناقض در گفتار و عمل را دارند. دموکرات ها هم زمانی که در رأس کار بودند، کاری برای اقلیت ها نکردند. آنها فقط ژست عدالتخواستاره بهتری می گیرند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 3818

به "جنبش جورج فلوید متفاوت ترین جنبش 52 سال اخیر امریکاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنبش جورج فلوید متفاوت ترین جنبش 52 سال اخیر امریکاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید