امام زمان (عج) کجا زندگی می کنند؟، سرداب کجاست؟

به گزارش هیو بلاگ، امام عصر فرزند امام حسن عسکری(ع) که در سال 255متولد گشته، از این عالم به عالم هورقلیا ارتقاء یافته و هروقت، نوع انسانیت به سن بلوغ رسید و کدورات این عالم را رها کرد و استعداد ملاقات و مشاهدۀ امام عصر را پیدا کرد، آن حضرت را مشاهده خواهد نمود.

امام زمان (عج) کجا زندگی می کنند؟، سرداب کجاست؟

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری خبرنگاران، بر اساس تاریخ و روایات، امام مهدی(علیه السلام) از هنگام ولادت در اختفا به سر می برد و بنا به مصالحی تولد و زندگی او آشکار نبود و بعد از رحلت پدر گرامی شان، غیبت صغرای آن حضرت، آغاز شد. امام مهدی(علیه السلام) بعد از نماز گزاردن بر پیکر پاک پدر و تدفین آن حضرت، وارد منزل شد و دیگر کسی آن حضرت را در اجتماع و در میان مردم ندید.

سرداب کجاست؟

خانه پدر بزرگوار آن حضرت در سامرا، دو قسمت داشت؛ یک سمت برای مردان و قسمت دیگر برای زنان، یک سرداب هم زیر اتاق ها قرار داشت. که در روز های گرم، اهل خانه در آن سرداب زندگی می کردند.

این سرداب، امروز در ضلع شمال غربی صحن های عسکریین علیهم السلام و در پانزده متری بقعه و حرم مطهر قرار گرفته است. این صحن، به طول شصت و عرض بیست متر و دارای ایوان و شبستان است. روی سرداب، مسجدی وجود دارد که به مسجد صاحب مشهور است. بر فراز سرداب، گنبدی کاشی کاری قرار گرفته است. بر مدخل ورودی سرداب، دری نصب شده که به باب الغیبة معروف است و پشت آن، اتاق کوچکی به طول 2 متر و عرض 5.1 متر وجود دارد که به محل غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مشهور است.

مسلمانان هم اکنون این خانه و این سرداب را محترم می دارند؛ زیرا امامانشان در این خانه زندگی می کردند، و در همین خانه، امام هادی(علیه السلام)، امام عسکری (علیه السلام) و نیز امام مهدی (علیه السلام) خداوند سبحان را عبادت می کردند.

داستان غیبت حضرت مهدی(علیه السلام) در سرداب سامرا و زندگی کردن آن حضرت در این مکان، دروغ و بهتانی بیش نیست و هیچ یک از بزرگان شیعه، چنین باوری ندارند.

حضرت کجا زندگی می کنند؟

در این مورد باید دوران مختلف زندگی امام را مد نظر گرفت. دوره اول زندگی ایشان که از ولادت تا شهادت امام عسکری در سال 260 است، در این پنج سال عموم روایات بر زندگی امام در سامراء تاکید دارند.

آن حضرت بنا به روایات در میان مردم زندگی می کند و در موسم حج حاضر می شود، ولی مردم او را نمی شناسند.

در دوره دوم که دوره غیبت صغری است، مکانی برای زندگی حضرت ذکر شده است.

امام صادق (ع) فرمود لابد لصاحب هذا الامر من غیبه و لابد له فی غیبته من عزله و نعم المنزل طیبه

یعنی به ناچار صاحب الامر (ع) از نظرها غایب شود و به ناچار در این غیبت از عموم مردم کناره گیری می کند و چه خوب منزلی است طیبه.

طیبه صفت مدینه است، لذا به استناد این روایت، حضرت در مدینه هم رفت و آمد داشته اند. با توجه به اینکه امام در دوران غیبت صغری عموماً در عراق و سامرا بوده اند، مدینه را نیز برای آن حضرت ذکر می کنند.

لذا سامرا و مدینه به استناد روایات در دوران غیبت صغری برای مکان زندگی حضرت ذکر شده است.

اما در دوره غیبت کبری چند مکان را برای امام ذکر کرده اند.

  • اولین جایی که ذکر شده شهر مدینه است.
  • دومین مکانی که در دوره غیبت کبری به عنوان محل زندگی حضرت نقل می شود، کوهی است به نام ذی طوی. این ناحیه در یک فرسخی مکه و در محدوده حرم است.

امام باقر می فرماید یکون لصاحب هذا الأمر غیبة فی بعض هذه الشّعاب. ثمّ أوما بی ده إلی ناحیة ذی طوی.

یعنی برای صاحب این امر در این نواحی غیبتی خواهد بود. سپس با دست به منطقه ذی طوی اشاره کردند.

به نظر می رسد که ذی طوی منطقه ای است که در نزدیکی ظهور و قیام، حضرت از آنجا به مکه می فرایند و سه روز اعتکاف می کنند و آیه امن یجیب… می خوانند و آنگاه که اذن برای خروج به حضرت داده می شود، در مقام ابراهیم پشت به کعبه می کنند و با آن 5 جمله خود را معرفی می کنند و قیام آغاز می شود.

ظاهراً ذی طوی محلی برای زندگی آن حضرت در زمان نزدیک ظهور یا مقارن ظهور است.

  • سومین منطقه ای که برای محل زندگی حضرت نقل شده رضوی است. این ذی طوی و رضوی دو مکان هستند که در دعای ندبه هم به آن اشاره شده است.

رضوی کوهی است در منطقه روحاء، بیرون از مدینه که در فاصله 7 منزلی از مدینه قرار گرفته است. عبدالاعلی مولی آل سام می گوید: همراه امام صادق (عج) از منزل خارج شدم. چون به روحاء رسیدیم، آن حضرت گردن کشید و به کوه آن منطقه نگاه کرد و به من فرمود: این کوه را می بینی؟ به آن رضوی می گویند. همانا در آن، هر درخت میوه داری است و آن جا محل امن خوبی برای شخص ترسان است این جمله را دوبار تکرار فرمود همانا برای صاحب این امر در آن دو غیبت خواهد بود؛ یکی، کوتاه و دیگری، طولانی.

  • چهارمین منطقه ای که بیان می کنند، بر اساس این روایت است که امام صادق می فرماید برای صاحب امر شباهتی به حضرت عیسی است که این شباهت این است که دائماً در حال سفر هستند.

بر اساس این روایت حضرت در هر منطقه ای ورود می کنند و منطقه خاصی برای زندگی حضرت ذکر نشده است.

  • پنجمین منطقه ای که ذکر می شود، جزیره خضراء است. جزیره خضرا، منطقه ای در جنوب اسپانیا نزدیک تنگه جبل الطارق است که در منابع کهن از آن به باب الأندلس یاد شده است. جزیره خضرا به عنوان محلّ سکونت و اقامت صاحب الأمر، از دوره صفویه در ادبیات شیعیان مطرح شده است.

انتهای پیام/

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 2905

به "امام زمان (عج) کجا زندگی می کنند؟، سرداب کجاست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "امام زمان (عج) کجا زندگی می کنند؟، سرداب کجاست؟" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امام زمان (عج) کجا زندگی می کنند؟، سرداب کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید