الا تی تی و بچه هایی که می خواهند هر روز انسان های بهتری بشوند

به گزارش هیو بلاگ، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در گیلان، جام باشگاه های کتابخوانی که از آغاز فعالیتش در کشور چند سالی بیش تر نمی گذرد، تا به امروز نتایج مثبتی به دنبال داشته است؛ هرچند نتیجه آن، بدون شک در چند سال آینده تعیین خواهد شد؛ کسی که در کودکی یا نوجوانی در باشگاه کتابخوانی عضو می گردد، درست مثل کسی که به باشگاه ورزشی می رود، هر روز با تمرین ها و فعالیت های متنوع، ذهن، مغز، تفکر و اندیشه اش را ورزیده تر و آماده تر می نماید؛ گویی که در یکی تن ساخته می گردد و در دیگری عقل.

الا تی تی و بچه هایی که می خواهند هر روز انسان های بهتری بشوند

همچنین همانطور که در باشگاه ورزشی، مربی، نقش بسزایی دارد، در باشگاه کتابخوانی نیز تسهیلگر، نقش راهنما و تقویت نماینده روحیه کار تیمی را دارد و به همین خاطر بیراه نیست که بگوییم جام باشگاه های کتابخوانی نقطه عطفی است برای ارتباط موثر و پایدار بچه ها با کتاب و کتابخوانی.

الا تی تی که در گویش گیلکی به معنای ماه است، نام یکی از باشگاه های کتابخوانی در رشت است؛ باشگاهی که تسهیلگر آن می گوید در اواسط آبان 1397 با فراخوان جام باشگاه های کتابخوانی آشنا شده است و با 37 عضو در رده های سنی 7 تا 17 سال در قالب 3 گروه (پایه اول تا سوم، پایه چهارم تا ششم و مقطع دبیرستان) فعالیت خود را به صورت رسمی شروع نموده است.

شادی بسارندی، تسهیلگر باشگاه کتابخوانی الا تی تی هر پنجشنبه جلسات باشگاه کتابخوانی خود را برگزار می کرد. او تمام تلاشش را به کار گرفت تا با همدلی و همکاری اعضای باشگاه، کتاب های متنوع و بیشتری را مطالعه نمایند. به گفته بسارندی آن ها حدود 100 عنوان کتاب را مطالعه و آنالیز کردند؛ از کتاب این وبلاگ واگذار می گردد نوشته فرهاد حسن زاده، دخترک کوچولو، فرمانده سیبیلو و مامان کله دودکشی از الهام مزارعی، کرم شلوارپوش از احمد اکبرپور گرفته تا خانه درختی از تام گیتس، شازده کوچولو، شش قصه از اسکار وایلد برای بچه ها و ....

شادی بسارندی، کارشناس ارشد رشته روانشناسی و شاغل در اداره بهزیستی است و هدفش از این کار چیزی جز زیباتر کردن دنیای بچه ها محله معلولین شهر رشت و ارتقای دانش، و داشتن زندگی بهتر نیست، شعار آن ها نیز از همین نگرش سرچشمه می گیرد؛ هر روز انسان بهتری خواهم بود شعاری که چیزی فراتر از همین چند واژه است و برای آن ها نویدبخش تغییری است برای بیشتر ارزش قائل شدن برای خود و دست یافتنی دیدن خوشبختی و موفقیت.

تسهیلگر باشگاه کتابخوانی الا تی تی در خصوص فرایند فعالیت های این باشگاه می گوید: ما طبق مرامنامه باشگاه، هر هفته، روزهای پنجشنبه، ساعت 10 صبح کنار هم جمع می شویم تا کتاب بخوانیم و از این طریق بچه ها با شخصیت های داستان همذات پنداری نمایند، با قهرمانان کتاب ها همراه شوند و درباره آن ها بیاموزند و در جهت رشد فکر و فرهنگشان قدم موثری بردارند.

کتاب وسیله ای بود برای داشتن دنیایی بهتر، آن هم برای بچه های که به دلیل جبر جعرافیایی ساکن محله ای شده بودند که نام محروم و کم برخوردار بر زندگی آنها سایه انداخته بود اما، کتاب و جلسات کتابخوانی باعث شده بود تا آنها کار گروهی را یاد بگیرند و برای هدفی تعیین تلاش نمایند و حتی در خانواده هایشان نیز تاثیرگذار باشند؛ اتفاقی که با مهربانی و دلسوزی مثال زدنی خانم بسارندی میسّر، و به ماهی در آسمان تیره و تار بچه ها بدل شده بود.

باشگاه الا تی تی توانسته بود باعث شکوفایی خلاقیت فردی و جمعی اعضایش گردد. آن هم اعضایی که به گفته خود وی، همگی از افراد ساکن در بخش حاشیه شهر و در منطقه ضعیف مالی بودند اما، آن ها با اتکا به خلاقیت و ایده های ابتکاری خود اقدامات زیادی را انجام دادند مانند، روزنامه دیواری مصور و برجسته ای که یکی از اعضا از روی کتاب اسلاک نوشته دیوید آلموند تهیه نموده و تمامی شخصیت ها را با کاغذ و به صورت متحرک ساخته بود. اجرای طرح یار مهربان و اهدای کتاب به اهالی محل و همچنین حضور در نمایشگاه های مناسبتی کتاب و اجرای برنامه های گوناگون در نمایشگاه، حول محور کتاب، از دیگر اقداماتی بود که این باشگاه فعال و خوش ذوق انجام داده بود.

باشگاه الا تی تی که هر روز عظیم تر و وسیع تر می شد، کم کم به تعداد 65 عضو رسید و جلساتش را در پایگاه اجتماعی محله برگزار می کرد. این باشگاه انتها با 25 فیلم کوتاه موبایلی از معرفی اعضای باشگاه به همراه 20 نامه به نویسنده و تهیه مستنداتی از کارنامه فعالیتش، در چهارمین دوره جام باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان، عنوان شایسته تقدیر را از آن خود کرد. شادی بسارندی خود در این مورد می گوید: تمامی فعالیت های جام باشگاه کتابخوانی را دلی و بدون هیچ چشم داشتی به صورت مستمر ادامه دادم و خُب کاری که از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند.

باشگاه شایسته تقدیر برای شادی بسارندی و تیم کتابخوانی اش یک عنوان پُرطُمطراق محسوب می گردد و انرژی آن ها برای ادامه جهت را دوچندان می نماید. به گفته خانم بسارندی برنامه آن ها در ادامه این راه، تلاش و تلاش جهت شناخت ظرفیت های بومی منطقه معلولین رشت و ایجاد بستری برای توسعه توجه به امر کتاب و کتابخوانی و بروز خلاقیت ها است تا اینگونه فعالیت ها، در شهر تکثیر گردد و سیمای شهر و منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.

هرچند امروزه در جهتی که با شیوع ویروس کرونا تغییرات زیادی نموده است، اهالی باشگاه کتابخوانی الا تی تی نمی توانند جلساتشان را به صورت حضوری برگزار نمایند و به ناچار انتخابی جز فضای مجازی با وجود مسائل آن ندارند؛ اما، باز هم هر پنجشنبه جلسات کتابخوانی در شبکه های اجتماعی برگزار می گردد و این تسهیلگر کتاب به معرفی و پرسش و پاسخ در خصوص کتاب ها و نویسندگان می پردازد.

در انتهای این گفت وگو، شادی بسارندی، تسهیلگر باشگاه کتابخوانی الا تی تی متذکر می گردد: تمامی موفقیت های کسب شده تا به امروز را متعلق به خود نمی دانم و از تمامی افراد و سازمان هایی که برای باشگاه زحمت کشیده اند، کمال تشکر و قدردانی را دارم؛ آنان که حمایت های مادی و معنویشان همواره همراه ما بوده تا در آینده شاهد نسلی باشیم که برای کتاب ارزش قائل اند و برای زندگی بهتر تلاش بیشتری می نمایند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 6582

به "الا تی تی و بچه هایی که می خواهند هر روز انسان های بهتری بشوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الا تی تی و بچه هایی که می خواهند هر روز انسان های بهتری بشوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید