افزایش نرخ سود یخ بازار را شکست

به گزارش هیو بلاگ، خبرنگاران : در بیست و ششمین هفته از فروش اورق بدهی دولتی حجمی معادل با 5 هزار و 400 میلیارد تومان اوراق به فروش رسید که قله 18 هفته گذشته بوده است. به نظر می آید آنچه بازار اوراق را از کما درآورده، پذیرش نرخ سود بالاتر بوده است.

افزایش نرخ سود یخ بازار را شکست

به گزارش خبرنگاران، فروش اوراق بدهی دولتی در هفته بیست و ششم، رکوردهای کم سابقه ای را رقم زد. وزارت اقتصاد پیروز شده است که 5 هزار و 470 میلیارد تومان اوراق به فروش رساند که از مجموع حجم 9 هفته گذشته نیز بالاتر بوده است. اما در پس پرده این رکورد زنی چه معمایی نهفته است؟

احیای بازار اوراق

از سیزدهم خرداد ماه، دولت برای تامین کسری بودجه خود تصمیم گرفت که تا سرانجام امسال اقدام به فروش اوراق بدهی با سررسید و نرخ سود مشخص کند. بانک ها، شرکت های سرمایه گذاری و برخی نهادهای مالی به عنوان مشتریان این بازار هر هفته مبلغی را در ازای خرید اوراق بدهی به دولت پرداخت می کنند. از آن تاریخ تا کنون 26 هفته برگزار شده که در این بازه زمانی مجموعا 78 هزار و 783 میلیارد تومان از این محل، به خزانه دولت واریز شده است.

اتفاقی که در طول هفته های اخیر رخ داده بود، افت قابل توجه فروش اوراق بود. به طوریکه کم کم میزان فروش اوراق در این بازار به سمت صفر میل می کرد. اما هفته بیست و ششم بازار اولیه فروش اوراق، امید دولت به این بازار را تا حدودی احیا کرد. در هفته جاری ارزش معاملات به 5 هزار و 470 میلیارد تومان رسید. این میزان بالاترین حجم در 18 هفته گذشته بوده است.

امید دولت به بازار سرمایه

2 هزار و 90 میلیارد تومان از این اوراق توسط بانکها و 3 هزار و 380 میلیارد تومان از آن در بورس به فروش رسید. مجموع حجم فروش در بازار پول و سرمایه در تمام 26 هفته نشان می دهد که بانکها 59 درصد و بورس 41 درصد از کل خرید اوراق را بر عهده داشته اند. با توجه به اینکه، نسبت مذکور پیش از آخرین هفته حراج، 61 به 39 به نفع بانک ها بود، می توان گفت که سهم بازار سرمایه در خرید اوراق در حال افزایش است. به بیان دیگر بورسی ها راغبتر از قبل برای خرید اوراق و بانکها بی میل تر از گذشته شده اند. البته باید توجه کرد که در بازار سرمایه، عمدتا وزارت اقتصاد از طریق فرآینده مذاکره با برخی نهادهای مالی، اقدام به فروش اوراق می کند و نرخ سود لزوما در مکانیزم حراج مشخص نمی شود.

کمک افزایش نرخ سود

با توجه به آنکه مجموع ارزش معاملات در 9 هفته گذشته 3 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است، چه عاملی حجم فروش اوراق در هفته بیست و ششم را حتی بیشتر از جمع 9 هفته قبل خود کرده است؟ کلید این معما می تواند در نرخ سود اوراق باشد. این نرخ در اولین هفته حراج، در حد 15 درصد بود و به مرور افزایش یافت.

در تمام هفته های گذشته حجم پایین اوراق در کنار نرخ سود پایین اوراق قرار داشته است. کشمکشی که بین مشتریان و وزارت اقتصاد، همواره منجر به پایین ماندن سطح فروش می شد، بر سر نرخ بازدهی اوراق بوده است. با توجه به افزایش نرخ سود بین بانکی و انتظارات تورمی، بانک ها راضی به خرید اوراق با نرخ های قبلی نبودند.

در هفته گذشته، نرخ سود اوراق به 21.05 درصد رسید که رکورد جدیدی برای بازار اوراق محسوب می شد. اما در این هفته، نرخ سود باز هم رکورد جدیدی را ثبت کرد و به بالاترین حد خود در 26 هفته سپری شده از فروش اوراق رسید؛ رقمی معادل با 21.16 درصد.

گویا در این جدال، وزارت اقتصاد از اصرار خود در پایین ماندن نرخ سود اوراق کوتاه آمده و نرخ سود بازار را تا سطحی بالاتر از 21 درصد پذیرفته است.

البته باتوجه به آنکه دولت از ابتدا قرار بود از این محل، 125 هزار میلیارد تومان تامین کند، هنوز 46 هزار میلیارد تومان دیگر باقی مانده است. تا سرانجام اسفند امسال، تنها 16 هفته دیگر مانده است، در نتیجه به طور متوسط دولت باید 2 هزار و 800 میلیارد تومان از اوراق را در این بازار به فروش برساند، رقمی در حدود نصف آنچه در این هفته فروخته است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: heevblog.ir شناسه مطلب: 6619

به "افزایش نرخ سود یخ بازار را شکست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش نرخ سود یخ بازار را شکست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید